האם יש תועלת הישרדותית לטיפול משלים ב-Everolimus בחולים עם סרטן כליה? (JAMA Netw Open)

טיפול משלים ב- Everolimus אינו משפר שיעורי הישרדות כוללים או שיעורי הישרדות ללא-הישנות בחולים עם סרטן כליה (Renal Cell Carcinoma) פפילארי וכרומופובי ומלווה בשיעורים גבוהים יותר של אירועים חריגים חמורים לעומת פלסבו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי RCC שאינו של תאים צלולים מהווה כרבע ממקרי סרטן כליה וכולל מספר סוגי גידול ייחודיים, דוגמת פפילארי וכרומופובי. מחקר EVEREST הינו מחקר אקראי בשלב 3 להערכת Everolimus כטיפול משלים וכלל חולים עם סרטן כליה של תאים צלולים (1,248 חולים) או לא-צלולים (208 חולים) בסיכון גבוה להישנות לאחר ניתוח. החולים חולקו באקראי לקבלת Everolimus או פלסבו.

להערכת התועלת של Everolimus בחולים עם RCC שאינו של תאים צלולים החוקרים התמקדו בתת-קבוצה של 109 חולים עם סרטן כליה פפילארי (גיל חציוני של 60 שנים) ו-99 חולים עם סרטן כליה כרומופובי (גיל חציוני של 51 שנים).

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-הישנות ותוצא משני כלל את ההישרדות הכוללת לאורך חציון מעקב של 76 חודשים.

בקרב חולים עם RCC פפילארי, שיעורי ההישרדות ללא הישנות לאחר חמש שנים היו נמוכים יותר בקרב מטופלים ב- Everolimus לעומת פלסבו (62% לעומת 70%), אך הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית (p=0.61). בקרב אלו עם סרטן כליה כרומופובי, שיעורי ההישרדות ללא-הישנות לאחר חמש שנים היו דומים בשתי הקבוצות (79% לעומת 77%, p=0.79).

הטיפול ב- Everolimus לא לווה בהשפעה משמעותית על ההישרדות הכוללת בחולים עם RCC פפילארי (p=0.34) או כרומופובי (p=0.89). בתת-קבוצה של חולים עם גידול פפילארי, שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים היו מעט נמוכים יותר עם Everolimus לעומת פלסבו (76% לעומת 82%); עם זאת, באלו עם גידול כרומופובי, השיעורים היו דומים בשתי הזרועות (89%).

בקרב מטופלים ב- Everolimus דווח על היארעות גבוהה יותר של אירועים חריגים בדרגה 3 ומעלה לעומת חולים בזרוע הפלסבו (48% לעומת 9%). לא תועדו מקרי תמותה על-רקע הטיפול התרופתי, אך שיעור משמעותי של חולים הפסיקו את הטיפול מוקדם בשל תופעות לוואי (54% מהחולים עם גידול פפילארי ו-51% מאלו עם גידול כרומופובי).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין תועלת לטיפול משלים ב- Everolimus בחולים עם סרטן כליה פפילארי או כרומופובי.

JAMA Netw Open, Aug 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה