חשיפה לרעב לפני הלידה מלווה בסיכון מוגבר כפליים לסוכרת מסוג 2 בבגרות (Science)

חשיפה לפני הלידה לחסר קיצוני במזון מלווה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בבגרות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר ארוך הטווח בין חשיפה לפני הלידה לרעב ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 בבגרות באמצעות נתונים מההולודומר, הרעב מעשה ידי אדם באוקראינה. בשנים 1932-1933 המשטר הסובייטי החליט על שינוי מכוון של אספקת המזון והוביל בתוך זמן קצר לכארבעה מיליון מקרי תמותה.

החוקרים אספו את הנתונים אודות למעלה מ-10 מיליון לידות משוחזרות בין 1930 ועד 1938;כאשר 128,225 מקרים של סוכרת מסוג 2 אובחנו בין 2000 עד 2008 במאגר הסוכרת באוקראינה.

מהנתונים עולה כי 14.5% מהמשתתפים במחקר נולדו באזורים של רעב קיצוני, 38.8% נולדו באזורי רעב חמור מאוד, 22.2% באזורי רעב חמור ו-24.4% נולדו באזורים בהם לא היה רעב.

מניתוח הממצאים עולה קשר מנה-תגובה בין חומרת הרעב ובין עליה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בבגרות. בהשוואה ללידות לפני או אחרי תקופות הרעב באותו אזור, לידות בין ינואר עד יוני בשנת 1934 באזורים עם רעב קיצוני לוו בעליה של פי 2.15 בסיכון לסוכרת מסוג 2; באזורים עם רעב קיצוני תועדה עליה של פי 1.93 בסיכון לסוכרת מסוג 2, באזורים עם רעב חמור תועדה עליה של פי 1.48 בסיכון לסוכרת מסוג 2, בעוד שבאזורים בהם לא היה חסר מזון לא נרשמה עליה בסיכון לסוכרת מסוג 2.

מעניין לציין כי בקרב יילודים שנחשפו לרעב באמצע או סוף היריון, או בשנה הראשונה לחייהם, לא נרשמה עליה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בבגרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של הגברת מודעות אודות ההשפעות ארוכות הטווח של אירועי חיים שליליים בגיל צעיר.

Science, Aug 8, 2024

לידיעה בדמסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה