הוספת טיפול הממוקד בגרורות עשוי לשפר הישרדות חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב (J Clin Oncol)

הוספת טיפול ממוקד בגרורות לטיפול סיסטמי משפר הישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

המחקר בשלב 2 הינו מחקר אקראי, רב-מרכזי, שכלל 41 חולים עם אבחנה של אדנוקרצינומה של הלבלב עם גרורות מעטות, אשר לקחו חלק במחקר EXTEND. המשתתפים במחקר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת טיפול ממוקד בגרורות עם טיפול סיסטמי או לקבלת טיפול סיסטמי בלבד.

טיפול ממוקד בגרורות כלל טיפול מקומי דפיניטיבי, עם קרינה סטריאוטקטית מומלצת במקרים מתאימים. חולים בקבוצת הביקורת היו רשאים לקבל טיפול ממוקד בגרורות במקרה של התקדמות מחלה.

התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-התקדמות מחלה, כפי שנקבע מרגע ההקצאה האקראית ועד התקדמות הדמייתית, התקדמות קלינית, או תמותה. תוצאי סיום משניים כללו את ההישרדות הכוללת, מרווח זמן עד לטיפול הסיסטמי הבא, משך זמן עד כישלון מקומי, זמן עד הופעת נגע חדש, רעילות ואיכות חיים.

מהנתונים עולה כי הוספת טיפול ממוקד בגרורות לטיפול סיסטמי לווה בשיפור משמעותי בהישרדות ללא-התקדמות מחלה (10.3 חודשים לעומת 2.5 חודשים, p=0.03). יחס הסיכון להישרדות ללא-התקדמות מחלה עמד על 0.43 (רווח בר-סמך 95% של 0.20-0.94), עדות לירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מחלה או תמותה עם טיפול ממוקד בגרורות.

לא תועדו אירועים חריגים בדרגה 4 או 5 משנית לטיפול, רמז לכך שטיפול ממוקד לגרורות הינה גישה בטוחה כתוספת לטיפול סיסטמי.

משך הישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת היו ארוכים יותר משמעותית עם עדות לפעילות סיסטמית של מערכת החיסון לאחר טיפול ממוקד לגרורות, עדות לחשיבות האפשרית של פעילות מערכת החיסון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים עדויות התומכות בתועלת של הוספת טיפול ממוקד בגרורות לטיפול סיסטמי בחולים עם ממאירות לבלב גרורתית.

J Clin Oncol, Aug 5, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה