כמחצית מהמבוגרים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות מדווחים על תחושות חרדה (CHEST)

קרוב למחצית מהמבוגרים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות מדווחים על תחושות מצוקה רגשית ומספר דומה סובל מחרדה כללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת CHEST.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי אבחנה אקראית של קשריות ריאתיות מלווה בשכיחות גבוהה של מצוקה רגשית; למרות שזו לרוב מסווגת בדרגה קלה וזמנית, לעיתים תתכן הפרעה חמורה וממושכת.

החוקרים התבססו על תשובות לסקרים ובחנו את התוצאות ב-2,049 מבוגרים (גיל ממוצע של 65 שנים, 52.4% נ שים) עם קשריות ריאתיות קטנות (עד 15 מ”מ) ממחקר Watch the Spot Trial להערכת שיעורי הימצאות חרדה ומצוקה באוכלוסייה זו 6-8 שבועות לאחר אבחנת קשריות ריאתיות.

מידע אודות חרדה כללית נאסף בעזרת מדד Six-Item Anxiety Inventory (מדדים בטווח 6-24 נקודות), כאשר שאלון Impact of Event Scale-Revised שימש לאיסוף מידע אודות מצוקה רגשית על-רקע אבחנת קשריות (מדדים בטווח 0-88 נקודות). בשני המדדים, ציון גבוה יותר העיד על תוצא גרוע יותר.

מרבית הקשריות היו בגודל של עד 4 מ”מ (39.6%) או 4-6 מ”מ (31.7%), וחלק קטן היה בגודל 6-8 מ”מ (15.5%) או 8-15 מ”מ (13.2%). יצרה מזאת, בלמעלה ממחצית מהמשתתפים (60.4%) האבחנה התקבלה בעקבות זיהוי אקראי.

מהערכת התגובות לשאלון Impact of Event Scale-Revised עלה כי 48.8% מהמבוגרים חוו מצוקה על-רקע אבחנת הקשריות, כולל 32.2% עם מצוקה קלה (8-23 נקודות), 9.4% עם מצוקה בדרגה בינונית (24-36 נקודות) ו-7.2% עם מצוקה בדרגה חמורה (מעל 36 נקודות).

מתוצאות מדד Six-Item State Anxiety Inventory עלה כי 27.4% מהמבוגרים סבלו מחרדה בדרגה חמורה (מעל 13 נקודות) ו-14.9% סבלו מחרדה בדרגה בינונית (11-13 נקודות).

החוקרים שאלו את המשתתפים אודות ממאירות ומצאו כי שליש (33.2%) היו מוטרדים מאוד מאפשרות זו.

להערכת גורמים הקשורים למצוקה רגשית משמעותית יותר משנית לאבחנת הקשריות השלימו החוקרים מודל מתוקנן לגיל, מין, גזע, מוצא אתני, הרגלי עישון ומאפייני הקשרית. במקרים בהם המטופלים לא קיבלו הודעה מוקדמת על אבחנת הקשרית מרופא המשפחה תועדה מצוקה רגשית חמורה יותר (הבדל אבסולוטי של 2 נקודות) וכן מדדי חרדה גבוהים יותר (הבדל אבסולוטי של 0.9 נקודות). בנוסף, במקרים בהם קוטר הקשריות עלה על 8 מ”מ לעומת קשריות של עד 4 מ”מ תועדו מדדי מצוקה רגשית גבוהים ב-3.3 נקודות.

מספר מאפיינים דמוגרפיים לוו במדדי מצוקה רגשית גבוהים יותר על-רקע אבחנת קשריות ריאתיות: גיל צעיר יותר (הבדל אבסולוטי של 1.8- נקודות לכל עליה של 10 שנים), מין נקבה (הבדל אבסולוטי של 3.5 נקודות לעומת גברים), גזע שחור (הבדל אבסולוטי של 4.7 נקודות לעומת לבנים) ומוצא היספאני (הבדל אבסולוטי של 4.4 נקודות לעומת מוצא שאינו היספאני). החוקרים מצאו עוד כי בקרב מעשנים בעבר ואלו שמעולם לא עישנו תועדו מדדי מצוקה רגשית נמוכים יותר, בהשוואה למעשנים פעילים.

בדומה למאפיינים המפורטים מעלה, מדדי חרדה גבוהים יותר תועדו בנשים לעומת גברים (הבדל אבסולוטי של 1.2 נקודות) ובצעירים לעומת מבוגרים יותר (הבדל אבסולוטי של 0.7- נקודות לכל עליה של 10 שנים בגיל). באלו שמעולם לא עישנו תועדו מדדי חרדה נמוכים יותר לעומת מעשנים פעילים.

החוקרים קוראים לפתח גישות חדשות להקלה על תחושות המצוקה של מטופלים עם אבחנה חדשה של קשריות ריאתיות קטנות, עם דגש על מטופלים צעירים, נשים, מעשנים בהווה/בעבר ובני מיעוטים, כמו גם ע מטופלים עם קשריות גדולות יחסית.

CHEST, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה