סרטן המעי הגס: שיטה חדשה ברפואה ראשונית מנבאת הופעה תוך שנתיים (EJHG)

שיטה חדשה המשלבת גנטיקה ותסמינים מנבאת ברמה בינונית את הסיכון לסרטן המעי הגס תוך שנתיים ללא בדיקת דם סמוי בצואה, כך עולה ממחקר שפורסם ב-European Journal of Human Genetics

ממחקר שפורסם ב-European Journal of Human Genetics, עולה שיטה חדשה המשלבת וריאנטים גנטיים, תסמינים ומאפייני מטופל מצליחה ברמה בינונית לנבא אילו מטופלים ברפואה ראשונית נמצאים בסיכון גבוה לפתח סרטן המעי הגס תוך שנתיים – ללא שימוש בבדיקת דם סמוי בצואה.

המחקר כלל 50,387 משתתפים מה-UK Biobank שדיווחו על תסמין של סרטן המעי הגס ברפואה ראשונית בגיל 40 ומעלה. השיטה החדשה, הנקראת מודל סיכון משולב, השתמשה בשילוב של ציון סיכון פוליגני מבדיקות גנטיות, תסמינים ומאפייני מטופל.

מתוך המשתתפים, 438 אובחנו עם סרטן המעי הגס תוך שנתיים מדיווח התסמינים. סיכון מוגבר לאבחנת סרטן המעי הגס זוהה על ידי שילוב של שישה משתנים: גיל מבוגר יותר בתאריך הופעת התסמין, ציון סיכון פוליגני גבוה יותר (שכלל 201 וריאנטים), מין זכר, עישון בעבר, דימום רקטלי ושינוי בהרגלי המעיים.

המודל המשולב נמצא בעל יכולת בינונית להבחין בין מקרים לביקורות, עם ערך שטח מתחת לעקומה ROC של 0.76. החוקרים הסיקו כי “המודל המשולב שפותח במחקר זה מנבא, בדיוק טוב, אילו מטופלים המציגים תסמינים של סרטן המעי הגס במסגרת רפואה ראשונית סביר שיאובחנו עם סרטן המעי הגס בשנתיים הקרובות”.

המגבלות כללו תכנון מחקר תצפיתי ואי-יכולת המודל המשולב לעלות על ביצועי בדיקת הדם הסמוי בצואה, שיש לה ערך שטח מתחת לעקומה ROC של 0.95.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה