סביבה משפיעה יותר מגנטיקה על גיל האבחון של מחלות מעי דלקתיות (CMGH)

STOMACH PAIN
חשיפות מוקדמות בחיים וסביבתיות מקושרות יותר לגיל האבחון של מחלות מעי דלקתיות מאשר גורמים גנטיים, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Clinical Gastroenterology and Hepatology

חשיפות מוקדמות בחיים וסביבתיות קשורות חזק יותר לגיל האבחון של מחלות מעי דלקתיות מאשר גורמים גנטיים. המחקר מצא כי הסביבה משפיעה על התפרצות קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן  וחשיפות טיפוסיות בחברה המערבית מורידות את גיל האבחון. גורמים אלה כוללים לידה במדינה מפותחת, לידה בניתוח קיסרי, ויותר חדרי שירותים בבית.

גורמים סביבתיים הסבירו 21% מהשונות בגיל אבחון מחלת קרוהן ו-39% בקוליטיס כיבית. במודלים המשלבים ציון סיכון גנטי וסביבתי, הסביבה הייתה הגורם המשמעותי היחיד הקשור לגיל אבחון צעיר יותר בכל הקבוצות.

ד”ר אוריאנה מ. דמאס, מכותבי המאמר ועמיתיה מציינים כי הממצאים רלוונטיים במיוחד לייעוץ לאנשים עם היסטוריה משפחתית של IBD. “חשוב שמטופלים מודאגים ידעו ש-IBD אינו גנטי בלבד ושמספר גורמים סביבתיים יכולים לעצב את סיכון המחלה במידה רבה יותר מאשר נטייה גנטית,” אמרה דמאס.

המחקר בדק 2,952 חולי IBD ממרכז הפניה, כולל 58.9% עם מחלת קרוהן ו-45.83% ממוצא היספני. הם מילאו שאלון מפורט על 13 גורמים סביבתיים פוטנציאליים ונלקחו דגימות דם לגנוטיפ.

שימוש מוקדם בבקבוקי פלסטיק ובתים עם יותר מחדר שירותים אחד נקשרו גם הם לגיל אבחון צעיר יותר. הרגישות לחשיפות סביבתיות הייתה דומה במטופלים היספנים ולבנים לא-היספנים.

המחקר מדגיש את החשיבות של גורמים סביבתיים ב-IBD ומציע כיוונים למחקר עתידי, כולל מדידת מזהמים סביבתיים וחקירת ההשפעות המכניסטיות שלהם על התפתחות המחלה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה