המכשולים בדרך לביוסימילר באונקולוגיה (JAMA Oncol)

 סקירה חדשה שפורסמה ב-JAMA Oncology מסכמת את המכשולים והאתגרים בדרך לשיווק תרופות ביוסימילר (Biosimilar) באונקולוגיה. יהונתן ניסן משתף את המחקר בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

לפי סקירה חדשה שפורסמה ב-JAMA Oncology המכשולים והאתגרים בדרך לשיווק וטיפול בתרופות ביוסימילר (Biosimilar) באונקולוגיה כוללים גורמים כלכליים כמו גם גורמים הקשורים בגישה וגורמים פסיכולוגיים. לפי העורכים, כדי שתרופות ביוסימילריות יממשו את הפוטנציאל שלהן בהפחתת עלויות הטיפול, הגבוהות במיוחד בתחום, ובכך לשפר את הגישה למטופלים, יהיה זה חיוני לזהות ולטפל באופן שיטתי בגורמים כלכליים ולא כלכליים כאחד.

תרופות ביוסימילריות הן למעשה “שכפול” חסכוני שאינו ניתן להבחנה קלינית של תרופות. במהלך הפיתוח הראשוני של תרופות אלו, סוג זה של תרופות ביולוגיות באונקולוגיה היה נראה כדרך מבטיחה לחולל מהפכה בשווקי התרופות הביולוגיות; עם זאת, לאחר אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני לתרופה הביוסימילרית הראשונה ב-2015, המסחור של אותן תרופות הוגבל. היעדר השימוש בביוסימילרים בתחום זה הוא מעניין ובולט במיוחד באונקולוגיה, בהתחשב בכך שטיפול בביוסימילרים בתחום הרפואה היקר הזה עשוי להביא לחסכון בסדר גודל של מיליארדי דולרים רבים למשק האמריקאי.

הסקירה החדשה כללה בין היתר תובנות לגבי חסמים לא כלכליים, כמו גורמים פסיכולוגיים, גורמים הקשורים בגישה וגורמים חינוכיים הן בקרב אנשי מקצוע בתחום הבריאות והן בקרב הגורם המשלם בארה”ב. אחד התחומים העדכניים שהוצגו בסקירה בנוגע לחסמים התמקד בחוסר ההיכרות של קלינאים עם נושא התרופות הביוסימילריות.

כך למשל, סקירה שנערכה לאחרונה על הידע והאימוץ של תרופות ביוסימילריות של רופאים הראתה כי 2% עד 25% מהמשתתפים לא ידעו מה היא ההגדרה של ביוסימילרית; עם זאת, הידע שדיווחו הקלינאים נטה להיות חלש יותר מהידע האמיתי שלהם, ומומחים ורופאים מנוסים יותר הכירו את התחום. סקירה נוספת שהתמקדה בבעלי עניין בתחום הבריאות באירופה מצאה גם פערי ידע סביב ביוסימילרים ומסלולי אישור רגולטוריים, אך ציינה שיפור לאורך זמן. באופן קריטי, בסקירה של מחקרים מארה”ב, מחקרים לגבי קלינאים בעלי התמחויות שונות זיהו מחסור בידע עצום באשר לביוסימילרים, מהמבנה הכימי שלהם ועד למסלול האישור שלהם ב-FDA וזמינותם בארה”ב.

לסקירה ב-JAMA Oncology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה