מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

בילדים לאימהות עם יתר הפרעת יתר לחץ דם בהיריון (Hypertensive Disorder in Pregnancy) ייתכן סיכון מוגבר להפרעת עיניות נפוצות, כולל פזילה, פזילה החוצה לסירוגין ואקסופוריה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. קדם-רעלת היריון ולחץ דם שאינו מאוזן היטב עלולים להיות מלווים בסיכון הגדול ביותר להפרעות אלו.

מחקר העוקבה כלל 3,117 ילדים שנולדו בין 2014 ועד 2018, אשר השלימו הערכות עיניות בגיל 3 שנים, כולל בדיקת החזר אור (Hirschberg Light Reflex) ומבחני Cover-Uncover.

הפרעות יתר לחץ דם של היריון כללו יתר לחץ דם וקדם-רעלת היריון, כאשר החוקרים הגדירו לחץ דם שאינו מאווזן היטב כלחץ דם סיסטולי של 130 מ”מ כספית ומעלה או לחץ דם דיאסטולי של 80 מ”מ כספית ומעלה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון היחסי לפזילה בכלל ולסוגי פזילה ספציפיים.

מהנתונים עולה כי 4.6% מהילדים נחשפו לאימהות עם הפרעת יתר לחץ דם בהיריון ו-11.8% מהילדים אובחנו עם פזילה.

בקרב ילדים עם חשיפה תוך-רחמית להפרעת יתר לחץ דם אצל האם תועד סיכון גבוה ב-82% לפזילה בכלל (סיכון יחסי של 1.82, רווח בר-סמך 95% של 1.21-2.74). הסיכון לאקסופוריה היה גבוה ב-82% והסיכון לפזילה החוצה לסירוגין היה גבוה ב-136% בילדים שנחשפו להפרעות יתר לחץ דם אימהי.

קדם-רעלת היריון ולחץ דם שאינו מאוזן היטב נקשרו עם הסיכון הגבוה ביותר לפזילה (סיכון יחסי של 2.45, רווח בר-סמך 95% של 1.37-4.39).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב ילדים לאימהות עם הפרעת יתר לחץ דם בהיריון ייתכן ויש מקום להמליץ על בדיקת סקר מוקדמת לפזילה, בעיקר באלו שנולדו לאימהות עם קדם רעלת היריון או לחץ דם שאינו מאוזן היטב.

JAMA Netw Open, Jul 22, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה