יעילות ובטיחות משלב Olanzapine עם נוגדי-בחילה למניעת בחילות והקאות משנית ל-Carboplatin (מתוך J Clin Oncol)

הוספת Olanzapine לטיפול משולש בנוגדי-בחילה לא הפחיתה משמעותית את שיעורי הקאות משנית לטיפול ב-Carboplatin, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. באשר למניעת תחושת בחילה, הוספת Olanzapine הובילה להטבה גדולה יותר בתופעות הלוואי משנית למשטר טיפול כימותרפי המבוסס על Carboplatin.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הבטיחות והיעילות של טיפול נוגד-הקאה עם Olanzapine, אנטגוניסט לקולטן ל-Neurokinin-1, אנטגוניסט לקולטן ל-5-Hydroxytryptamine-3 ודקסמתזון, למניעת בחילות והקאות משנית לטיפול כימותרפי בחולים תחת טיפול במשלב הכולל Carboplatin.

חולים שלא קיבלו טיפול כימותרפי קודם והיו מיועדים להתחיל טיפול ב-Carboplatin חולקו באקראי לקבלת Olanzapine במינון 5 מ”ג פעם ביום (קבוצת Olanzapine) או פלסבו (קבוצת פלסבו) בשילוב עם Aprepitant, אנטגוניסט לקולטן ל-5-HT3, ודקסמתזון.

תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי תגובה מלאה (לא הקאות וללא טיפול הצלה) לאורך כל התקופה. תוצאי סיום משניים כללו את שיעור החולים ללא בחילות ואת בטיחות הטיפול.

מדגם המחקר כלל 355 חולים (78.6% גברים; גיל חציוני של 72 שנים; 100% עם ממאירות בחזה), כולל 175 חולים בזרוע Olanzapine ו-180 חולים בזרוע הפלסבו.

שיעורי תגובה מלאה כוללים עמדו על 86.9% בזרוע ההתערבות לעומת 80.6% בזרוע הפלסבו. ההבדל בין הקבוצות בשיעורי תגובה מלאה לא היו מובהקים סטטיסטית.

שיעור החולים ללא בחילות על-רקע כימותרפיה בכלל (88.6% בזרוע Olanzapine לעומת 75% בזרוע הפלסבו) והופעה מאוחרת של בחילות (89.7% לעומת 75.6%) היה גבוה יותר משמעותית בקרב מטופלים ב- Olanzapine לעומת אלו בזרוע הפלסבו (p<0.001 בשני המקרים).

ישנונית תוארה ב-43 חולים (24.6%) ו-41 חולים (22.9%) בזרוע ההתערבות ובזרוע הפלסבו, בהתאמה, ללא אירועים חריגים בדרגת חומרה 3 ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי הוספת Olanzapine לא הפחיתה את שיעור ההקאות בחולים תחת טיפול ב-Carboplatin, אם כי נרשמה הטבה בהיקף הבחילות משנית לטיפול הכימותרפי והם קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

J Clin Oncol, Jun 4, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה