תרופות GLP-1 אינן מגבירות סיכון נוירולוגי ופסיכיאטרי (eClinicalMedicine)

ניתוח רשומות רפואיות בארה"ב מחזק את בטיחות תרופות GLP-1, ללא עלייה בסיכון למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות בהשוואה לתרופות סוכרת אחרות, כך עולה ממחקר ב-eClinicalMedicine

ניתוח המבוסס על מסד נתונים ענק של רשומות בריאות אלקטרוניות בארה”ב מוסיף ראיות לטובת הבטיחות של תרופות GLP-1, ללא עלייה בסיכון למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות רבות בהשוואה לתרופות סוכרת אחרות. המחקר, שפורסם ב-eClinicalMedicine, בחן את הניסיון של אנשים עם סוכרת שנטלו semaglutide בהשוואה ל-sitagliptin ,glipizide, ו-empagliflozin.

החוקרים מצאו כי הסיכון לליקויים קוגניטיביים היה נמוך משמעותית לאחר הטיפול ב-semaglutide בהשוואה ל-sitagliptin ו-glipizide, וכן הסיכון לדמנציה היה נמוך יותר. בנוסף, נראה כי הסיכון לתלות בניקוטין היה נמוך יותר לאחר semaglutide, בהשוואה לתרופות האחרות. עם זאת, נצפתה עלייה קלה בסיכון למיגרנה לאחר semaglutide בהשוואה ל-glipizide.

ד”ר ריקרדו דה ג’ורג’י, החוקר הראשי, הדגיש כי “הממצאים יכולים להנחות את החקירות הרגולטוריות הנוכחיות ולעודד ניסויים קליניים שיבדקו את תפקיד ה-semglutide בטיפול ומניעה של ירידות קוגניטיביות ושימוש בחומרים”. יחד עם זאת, יש להיזהר בפרשנות של תוצאות אלה, מכיוון שמדובר במחקר תצפיתי ואין להסיק ממנו סיבתיות ישירה.

נוסף על כך, די ג’ורג’י הדגיש כי המחקר הנוכחי מתמקד בחולי סוכרת בלבד, ולכן יש להיות זהירים בהסקת מסקנות לגבי אנשים הנוטלים את התרופה אך ורק למטרות ירידה במשקל.

ד”ר סטיה דאש, אנדוקרינולוג מבית החולים הכללי בטורונטו, שיבח את עבודתם של דה ג’ורג’י ועמיתיו, וציין כי הממצאים מרגיעים. הוא הוסיף כי תרופות ה-GLP-1 נראות כפריצת דרך לאחר שורה של אכזבות שנראו בעשורים האחרונים עם תרופות להורדת משקל.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה