טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או מזיק למניעת כיב עקב דחק בחולים במצב קשה תחת הנשמה מלאכותית. הם השלימו מחקר בינלאומי, אקראי, שכלל מבוגרים במצב קריטי תחת הנשמה מלאכותית, שחולקו לקבלת Pantoprazole במינון יומי של 40 מ”ג או פלסבו.

תוצא היעילות העיקרי היה דימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות  ביחידת טיפול נמרץ לאחר 90 ימים ותוצא הבטיחות העיקרי היה תמותה מכל-סיבה לאחר 90 ימים. עוד נבחנו מספר תוצאים סיום משניים, כולל דלקת ריאות משנית למנשם, זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי ודימום משמעותי למטופל.

מדגם המחקר כלל 4,821 חולים ב-68 יחידות טיפול נמרץ. דימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות תועד ב-25 מבין 2,385 חולים (1.0%) בזרוע טיפול ב- Pantoprazole וב-84 מבין 2,377 חולים (3.5%) בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.30, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.47).

לאחר 90 ימים, שיעורי התמותה עמדו על 29.1% בזרוע הטיפול ב- Pantoprazole לעומת 30.9% בזרוע הפלסבו (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.04).

שיעורי דימום משמעותי למטופל היו נמוכים יותר עם Pantoprazole; כל יתר תוצאי הסיום המשניים היו דומים בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי Pantoprazole עשוי להפחית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה מלאכותית, אם כי לא תועדה השפעה של הטיפול התרופתי על הסיכון לתמותה.

N Engl J Med, June 14, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה