תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תפקודי ריאות משפרת דיוק אבחנתי (Am J Respir Crit Care Med)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society International Conference עולה כי תוכנה המבוססת על בינה מלאכותית לפענוח עקומות תפקודי ריאות הובילה לקביעת אבחנות בצורה מדויקת יותר ע”י רופאי משפחה.

החוקרים מסבירים כי רופאים משפחה לעיתים קרובות אינם חשים בנוח להשלים ולפענח בדיקת תפקודי ריאות לאור העדר הכשרה וניסיון מספקים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את מערכת ArtiQ.Spiro  ככלי העשוי לשמש ביומיום לסייע להתגבר על מכשולים אלו ובסופו של דבר להביא לשיפור תוצאות הטיפול בחולים.

החוקרים בחנו את מערכת ArtiQ,Spiro, תוכנה המבוססת על בינה מלאכותית, למשך שלושה חודשים בשש מרפאות ראשוניות בבלגיה במטרה לקבוע אם ההשפעה של התוכנה על הדיוק של הערכות תוצאות תפקודי ריאות ע”י רופאי משפחה. הם השוו את האבחנות שקבעו רופאי משפחה על-בסיס ההערכה הקלינית בלבד ועקומות תפקודי ריאות בתמיכת התוכנה.

מערכת ArtiQ.Spiro מספקת תמיכה בהשלמת ופענוח תוצאות תפקודי ריאות. יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי אחוז האבחנות המדויקות כפי שנקבע לפי התוכנה ובהשוואה לאבחנות שקבעו שלושה רופאי ריאות עם נתונים דומים לאלו שהיו ברשות התוכנה, כמו גם מידע רלבנטי מהרשומות הרפואיות לאחר בדיקת תפקודי ריאות.

מהנתונים עולה שיעורי הסכמה גבוהים בין הערכות רופאי המשפחה ומערכת הבינה המלאכותית, כאשר ההערכות תאמו ב-77% מהמקרים.

ללא שימוש בבדיקת תפקודי ריאות, רופאי משפחה קבעו את האבחנה הנכונה רק ב-41% מהחולים. עם זאת, שיעור זה עלה ל-68% בעזרת התוכנה מבוססת בינה מלאכותית לפענוח תוצאות בדיקת תפקודי ריאות. בנוסף, התוכנה הדימה דיוק אבחנתי של 88% עם האבחנות שנקבעו ע”י צוות רופאי ריאות.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של שילוב תוצאות בדיקת תפקודי ריאות כחלק מההערכות של רופאי משפחה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של מערכת בינה מלאכותית זו על הזמן ותחושת הבטחון של רופאי המשפחה להשלים בדיקת תפקודי ריאות ואת ההשפעה של שינויים אלו על תוצאות הטיפול בחולים.

Am J Respir Crit Care Med, May 2024

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה