יתרונות טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ דם בנשים עם סוכרת מסוג 2 והופעה מוקדמת של יתר לחץ דם (Diabetes Care)

בנשים עם סוכרת מסוג 2 שאובחנו כלוקות ביתר לחץ דם בשלב מוקדם יותר בחייהן ייתכן סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ובאוכלוסייה זו תתכן תועלת לטיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עליה תלוית-גיל בלחץ הדם מתחילה בשלב מוקדם יותר ומהירה יותר בנשים לעומת גברים, בפרט בנוכחות גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים דוגמת סוכרת מסוג 2.

מחקר ACCORD כלל חולים עם סוכרת מסוג 2, אשר חולקו באקראי לקבלת טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-120 מ”מ כספית) או סטנדרטי (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-140 מ”מ כספית). מבין אלו שהשלימו את המחקר, 3,792 משתתפים (49% נשים) סיפקו נתונים אודות גיל בעת אבחנת יתר לחץ דם.

המשתתפים במחקר סווגו לפי מגדר וגיל אבחנת יתר לחץ דם: הופעה מוקדמת (לפני גיל 50 שנים) או מאוחרת (גיל 50 שנים או לאחר מכן).

החוקרים בחנו את היארעות אירועים קרדיווסקולאריים (מחלת לב כלילית, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, או תמותה קרדיווסקולארית) ואת ההשפעה של אבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם על היארעות הסיכון למחלות לב וכלי דם בין קבוצות המחקר לאורך מעקב של 4.5 שנים.

היארעות אירועים קרדיווסקולאריים הייתה גבוהה יותר בנשים עם אבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם, בהשוואה לנשים עם אבחנה בגיל 50 שנים או מאוחר יותר (יחס סיכון של 1.47, p=0.005). עם זאת, לא תועד קשר דומה  בגברים (p=0.15).

מהנתונים עולה כי טיפול אינטנסיבי לעומת סטנדרטי לאיזון לחץ דם הפחית את הסיכון העודף למחלות לב וכלי דם על-רקע אבחנה מוקדמת של יתר לחץ דם בהיקף של 35% בנשים (יחס סיכון של 0.65, p=0.036) לעומת ירידה של 6% בגברים (יחס סיכון של 0.94, P=0.76). עוד מדווחים החוקרים על עליה של 11% בסיכון הכולל להיארעות אירועים קרדיווסקולאריים (יחס סיכון של 1.11, P=0.006) לכל עשור מוקדם יותר בעת אבחנת יתר לחץ דם, מגמה שתוארה בעיקר בנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי לעומת נשים שקיבלו טיפול אינטנסיבי לאיזון לחץ הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם סוכרת מסוג 2 בהן נקבעה אבחנה של יתר לחץ דם בגיל צעיר ישנה תועלת משמעותית לאיזון אינטנסיבי לעומת איזון סטנדרטי של לחץ הדם.

Diabetes Care, April 24, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה