כ-21.5% מהישראלים מעשנים סיגריות; עליה של 27% בפניות לקו לייעוץ לגמילה מעישון של “כללית”

smoking עישון
קופת חולים כללית מדווחת כי נרשמה עליה של 27% בפניות לקו הייעוץ לגמילה מעישון בין דצמבר 2023 לאפריל 2024, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, לרגל היום הבין-לאומי ללא עישון שצוין בישראל ובעולם ב – 31 במאי, מדווחת העמותה למלחמה בסרטן כי על פי נתוני סקר חדש, כ- 21.5% מהישראלים מעשנים סיגריות, כ-19% מבני הנוער והצעירים בגילאי 16-24 מעשנים סיגריות אלקטרוניות, וכשליש מכירים מישהו שהתחיל או חזר לעשן בעקבות אירועי ה – 7 באוקטובר.

לדברי פרופ’ דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום בריאות בכללית “במהלך חודשי לחימה ושגרת חירום המשכנו להציע שירותי גמילה מעישון ולתמוך במי שמבקשים להיגמל, במיוחד בתקופה זו של חירום ומצוקה, שבה יש לעיתים נטייה לחזור לעשן או להגדיל את כמות העישון. ערכנו סדנאות גם במלונות מפונים, הרחבנו את שירותי קו הייעוץ הטלפוני, הפקנו מידע עדכני וחומרי הסברה כדי לעודד ולחזק את המבקשים להיגמל. כמו-כן, הכנו סרטון  ובו המלצות ועצות כיצד להתמיד בגמילה מעישון למרות המתח ומצב החירום. כעת, אנו רואים עליה בפניות לקו הייעוץ הטלפוני, וממליצים למעשנים  ולמעשנות גם למתלבטים מביניהם, לפנות לשירותי הגמילה מעישון בכללית, שהם חינם, ולהעזר באנשי המקצוע שלנו שיסייעו להם בתהליך”.

עוד עולה מנתוני כללית כי  80%- 70% מהמשתתפים בשירותי גמילה של כללית (סדנאות קבוצתיות או קו ייעוץ אישי טלפוני) מפסיקים לעשן עם סיום הסדנה / שיחות הייעוץ הטלפוני.
הישג זה נשמר גם כשנה לאחר מכן בקרב כ-45% מהמשתתפים. במונחים בין-לאומים, מדובר בשיעור בהצלחה גבוה במיוחד.

לדברי ענתי יום-טוב, מנהלת מדור קידום בריאות, במח’ לחינוך וקידום בריאות, ומנחת סדנאות גמילה מעישון בכללית – למרות הקושי הקיים בתהליך הפסקת העישון, “ישנם אנשים שדווקא בזמני חירום או בתקופה ממושכת כזו של “שיגרת חירום”, חשים צורך לשינוי חיובי בחייהם, ורואים זאת כהזדמנות לשיפור בהרגלי הבריאות שלהם. לכל אחד יש מוטיבציה שונה להפסיק לעשן – בריאותית, רצון לשמור על המשפחה מחשיפה לעישון כפוי, רצון לחסוך בכסף, להשתחרר מהתלות בסיגריה, להריח טוב יותר ועוד. כל אחד וסיבותיו. מה שמשותף לרוב המעשנים/ות הוא שהעישון מבוסס בין היתר על הרגלים, והרגלים ניתן לשנות. שינוי הרגלים יכול לקחת קצת זמן ותרגול, אבל ככל שמתרגלים ומתאמנים על שינויים אלה, הסיכוי להצליח גדל”.

האגודה למלחמה בסרטן מגישה נתונים דרמטיים ומדאיגים של סקר ישראלי חדש, מחקרים מדעיים ועובדות מעודכנות על תופעת העישון בישראל.

על פי נתוני הסקר החדש , כ- 21.5% מהישראלים מעשנים סיגריות כ-19% מבני הנוער והצעירים בגילאי 16-24 מעשנים  סיגריות אלקטרוניות, כ- 11% מהציבור נמצאים במערכת יחסים עם בני זוג מעשנים כ-94% מהציבור נחשף לעישון במקומות ציבוריים, כ-74% מהישראלים מבני ה-55-60 מכירים אנשים שרוצים להיגמל אך לא מצליחים, קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן בהריון, כשליש מכירים מישהו שהתחיל או חזר לעשן בעקבות אירועי ה – 7 באוקטובר וכמחצית מהציבור נמנע להגיע למקומות עקב עישון.
באגודה מדגישים כי כמעט בכל שעה מת ישראלי כתוצאה ממחלה שנגרמה מעישון אקטיבי או פסיבי ומזכירים כי עישון גורם לסוגי סרטן שונים, התקפי לב, שבץ מוחי ומחלת ריאות חסימתית כרונית. עישון גם גורם סיכון מוכח לבעיות פוריות בקרב נשים ולאימפוטנציה אצל גברים. למעשה מדי שנה מתים כ – 8,000 ישראלים מעישון אשר גם אחראי לכ – 20% מכלל מקרי המוות מסרטן ברחבי העולם.משה בר חיים, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: “אנחנו מאוד מודאגים מתופעת העישון בישראל אשר מקצרת את תוחלת החיים, גורמת למחלות רבות ולמוות. עם כל מה שהאנושות יודעת על ההרגל הממכר, היינו מצפים שבשנת 2024 שאחוז המעשנים בישראל ירד לספרה אחת כמו במדינות מתקדמות ומודרניות שכבר התפקחו, אך למרבה הצער נתוני הסקר החדש מציגים תמונה עגומה וכמעט בכל שעה מת ישראלי נוסף מנזקי עישון.”על פי נתוני הסקר החדש שנערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, העישון בישראל מתבסס רובו על סיגריות רגילות, אך גם על סיגריות אלקטרוניות והשילוב בין השניים. שיעור המעשנים סיגריות רגילות עומד על 21.5%, כאשר העישון נפוץ יותר בקרב גברים (26.6%) ובחברה הערבית (28%). הצריכה של סיגריה אלקטרונית עומדת על 14% והיא יורדת עם הגיל, כאשר השיעור בקרב בני נוער וצעירים בגילאי 16-24 עומד על 19%.  כמעט לכל האוכלוסייה יוצא להיחשף לעישון במקומות ציבוריים (94.2%). המקומות העיקריים בהם נחשפים לעישון הם, הרחוב (66.8%), פארקים ציבוריים (53.8%), מסעדות ובתי קפה (53.4%) ובתחנות אוטובוס (48.8%).

באשר להשפעת העישון במקומות ציבוריים ולידיעת הרשויות המקומיות ובעלי מקומות הבילוי: מסתבר כי כמחצית מהציבור מונע מעצמו הגעה למקומות עקב עישון, אך בתדירות נמוכה. כצפוי, נתון זה גבוה יותר בקרב אוכלוסיית הלא מעשנים (56%). המקומות העיקריים מהם הם נמנעים: ברים (43.1%), בתי קפה (37.7%), מפגשים ביתיים (35.7%) ומסעדות (32.8%). בהקשר לנתון זה מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי בכל המדינות המתקדמות אשר בהן ירד שיעור המעשנים, מתבצעת ברציפות אכיפה מהודקת של רשויות החוק של איסור  עישון במקומות ציבוריים בדגש על מקומות בילוי.   כ – 11% מהציבור נמצא במערכת יחסים עם בן/בת זוג מעשנים, כאשר הנתון גבוה משמעותית בחברה הערבית (20.7%) ובהלימה במחוז חיפה (18%). כ 40% מהמשיבים לא ישקלו לצאת עם בן/בת זוג מעשנים, 21.1%  ישקלו לחיוב לצאת עם בן/בת זוג מעשנים ו 21.8%  יושבים על הגדר.
ל 75% מהציבור ריח של עשן סיגריות מפריע. כמובן שבקרב אוכלוסיית הלא מעשנים ההצהרה גבוהה יותר (90.2%) ובהלימה גם בקרב נשים (82.7%), אך גם בקרב מעשני הסיגריות הנתון גם גבוה יחסית (45.9%).
ליותר ממחצית הציבור יש היכרות עם אנשים שרוצים להפסיק לעשן אך לא מצליחים (52%). נתון זה גבוה יותר בקרב המבוגרים בגילאי 55-60 (74%) ובקרב המעשנים עצמם שמעוניינים להפסיק לעשן (65.6%). קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן למרות הריונה.

אירועי ה 7.10 אשר הפכו לטריגר ללחץ וכשליש מהציבור מכיר מישהו שהונע להתחלה או חזרה של עישון. כמחצית מהם קשורים לשירות הצבאי וכמחצית לא.
כ -40% מהמעשנים שינו הרגלים בעקבות ה- 7.10: 12% חזרו לעשן, 21% מעשנים יותר ו 7% הפסיקו.
60% נשארו באותם הרגלים ומעשנים באותה מידי לפני ואחרי האירועים.

הסיגריה האלקטרונית נתפסת מזיקה לבריאות (82%), מעט יותר בקרב הלא מעשנים (86.9%) ונשים (85.5%). 89.4% מהמשיבים חושבים שטבק לגלגול עצמי מזיק לבריאות. יותר ממחצית מהציבור סבור כי יש להעלות את המיסים (ובעקבות זאת את המחיר) של הסיגריות השונות (55.6%). מי שיותר תומכים בהעלאת מיסים  הם כמובן אוכלוסיית הלא מעשנים (67.5%), אך תמיכה גבוהה בהעלאת מיסוי קיימת גם בגילאי 16-24 ובגילאי 45-54 (63%). לגבי הגבלות על פרסום ושיווק של סיגריות, גם כאן התמיכה רחבה (69%) וגבוהה יותר בקרב הלא מעשנים (75.8%). בקרב אוכלוסיית המעשנים, כשני שליש מתחרטים על כך שהתחילו לעשן וכ 72.7% היו רוצים להפסיק לעשן. שתי הסיבות העיקריות שמונעות מהם את הפסקת העישון הן תחושת הכיפיות שקשה לוותר עליה וההרגל של שנים.

הסקר נערך ביוזמת ובמימון האגודה למלחמה בסרטן, הודות לתרומות הציבור באמצעות Ipsos מחקרי שוק, במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל בקרב 560 גברים ונשים בני 16-60.

 

מקור ההודעות: דוברות “כללית”, דוברות העמותה למלחמה בסרטן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה