יתרונות התרופה Semaglutide לכליות, גם לאנשים ללא סוכרת (ERA)

כליות

שיפורים בתוצאות תפקוד הכליות שנצפו עם אגוניסטים לרצפטור של גלוקגון דמוי פפטיד-1 (GLP-1) בחולים עם סוכרת מסוג 2 יכולים להתאים גם לחולים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, אך עדיין לא סובלים מסוכרת מסוג 2. המחקר הוצג השבוע בקונגרס ה-61 של איגוד הכליות האירופי (ERA) 2024 ופורסם במקביל ב-Nature Medicine.

הממצאים עלו מניתוח משני של ניסוי ה-SELECT האקראי שהעריך תוצאות קרדיווסקולריות של טיפול ב- semaglutide בקרב 17,604 מבוגרים עם מחלות לב וכלי דם קיימת, שסבלו מעודף משקל או השמנת יתר – אבל ללא סכרת. הניסוי הראה ש-semaglutide קשור בירידה של 20% באירועים קרדיו-וסקולריים חמורים בהשוואה לפלסבו.

התרופה הביאה לירידה משמעותית בתוצא המורכב שבחן נפרופתיה (ערך המורכב מהזמן עד למוות מסיבות כלייתיות, התחלת טיפול חלופי כרוני; פגיעה ב-eGFR, או הופעת מאקרואלבומינוריה מתמשכת) והאט את הירידה בeGFR, במיוחד במשתתפים עם eGFR נמוך יותר. בנוסף, נצפתה ירידה ביחס אלבומין-קריאטינין בשתן (UACR), דבר אשר יכול לרמז על השפעה מגנה על הכליות. בעוד שירידה במשקל עשויה לתרום ליתרונות אלה, המנגנון המדויק עדיין לא ברור.

“תוצאות אלו חשובות מכיוון שהן מהוות את הנתונים הראשונים המצביעים על תועלת כלייתית של semaglutide באוכלוסיית חולים זו בהיעדר סוכרת. זה חשוב במיוחד שכן זו אוכלוסייה בסיכון גבוה למחלת כליות כרונית עם צורך מוגבר בהגנה על הכליות”, אמרה המחברת הראשית של המחקר.

לכתבה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה