המאבק באובדן שריר בטיפול ב-GLP-1 RA – פתרונות פרמקולוגיים חדשים?

הופעתם של אגוניסטים לקולטן GLP-1 (GLP-1 RAs) כגון Semaglutide ו- Tirzepatide חוללה מהפכה בניהול מחלת ההשמנה והציעה יתרונות משמעותיים לירידה במשקל. עם זאת, הירידה במשקל המושגת עם טיפול בתרופות אלה כוללת לעתים קרובות אובדן משמעותי של מסת גוף שאינה מסת השומן (Lean body mass), אשר יכול לגרום לנזק, במיוחד במבוגרים עם השמנת יתר ודלדול שרירים הנמצאים בסיכון לניוון שרירים ושבריריות.

כדי להתמודד עם החשש הזה, חברות תרופות מפתחות תרופות שמטרתן לשמר מסת השריר תוך שיפור הורדת השומן בחולים העוברים טיפול ב-GLP-1 RA. תרופות אלו, הנמצאות בשלבים שונים של ניסויים קליניים, כוללות מודולטורים סלקטיביים של קולטני אנדרוגן (SARM) ותרופות אנטי-מיוסטטין.

מחקרי Phase 2 חדשים הראו תוצאות מבטיחות עבור תרופות כמו enobosarm בשילוב עם
GLP-1 RAs. ניסויים אלו הראו עלייה במסת הגוף ללא מסת שומן וירידה במסת השומן, מה שמצביע על פוטנציאל לירידה תקינה במשקל. הניסוי הראשון כלל טיפול ב-3 מ”ג enobosarm למשך 14 ימים, בהשוואה לפלצבו, הן בגברים צעירים בריאים והן בגברים מבוגרים (מעל 60 שנים), כאשר התועלת הגדולה ביותר נראתה בגברים המבוגרים עם מסת גוף ללא מסת שומן נמוכה יותר ומסת שומן גבוהה יותר בבסיס. הניסוי השני, היה ניתוח פוסט-הוק של ניסוי קליני שלב 3 של 3 מ”ג ליום enobosarm דרך הפה לטיפול בדלדול שרירים בסרטן ריאות מתקדם.

עם זאת, בעוד ששימור השרירים הוא חיוני, יש לשקול בקפידה את היתרונות הכוללים של אובדן שומן ואת הסיכונים הפוטנציאליים של התרופות החדשות.

לכתבה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה