התוצאות בילדים בגיל 6.5 שנים שעברו טיפול ברטינופתיה של פגות; מאת פרופ’ מרדכי רוזנר

פג

בדיקות סקר וטיפול עבור רטינופתיה של פגות  retinopathy of prematurity (ROP) החלו להתבצע  בשנות ה- 80 של המאה העשרים לאחר פרסום המחקר האמריקאי רב המרכזים של טיפול בקריו בעיניים עם ROP, שהוכיח תוצאות טובות בהשוואה לקבוצת ביקורת של עיניים שלא טופלו. מאז השתנו הקריטריונים לטיפול, כמו גם שיטת הטיפול. הטיפולים בקריו הוחלפו בטיפולים בלייזר, ואליהם נוספו גם הזרקות של נוגדי גורמי גדילה אנדותליאליים וסקולריים (anti-VEGF). דווח שבפגים שטופלו ב- ROP הייתה שכיחות מוגברת של הפרעות תשבורת, פזילה וראייה ירודה בהשוואה למקרים שלא טופלו, ולילדים שנולדו בטרם זמן ללא ROP.  אולם, יש רק מעט מחקרים על קבוצות גדולות של ילדים לאחר טיפול. במרשם הלאומי השבדי שמבוסס על ה- WEB, מצוי מידע על תוצאות בדיקות סקר של ROP, של הטיפולים שניתנו, וגם על התוצאות מבחינת העיניים כעבור כ- 6.5 שנים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לדווח על התוצאות האלה מבחינת הראייה, הרפרקציה והפזילה בקבוצת מחקר מבוססת אוכלוסייה של ילדים שטופלו ב- ROP בשבדיה.

החוקרים היו משבדיה. הנתונים על ROP, על הטיפול ועל תוצאותיו נלקחו מהמרשם הלאומי השבדי. נאספו הנתונים על חדות הראייה, על שגיאת הרפרקציה, על הימצאות פזילה, על פגיעה בראייה ועל כל בעיית עיניים משמעותית. נבדקו גורמי סיכון שכללו מגדר, גיל הריון, משקל בלידה, מספר הטיפולים והטיפולים החוזרים, הגיל ה- postnatal והגיל ה- postmenstrual בזמן הטיפול הראשון. נתונים של בדיקות המעקב היו זמינים ב- 232 מתוך 270 הילדים שנולדו בין 2007 עד 2014 וטופלו ב- ROP. חדות ראייה גדולה מ-0.5 logMAR נמצאה ב- 32 שהם 14%, פזילה נמצאה ב- 82 שהם 38%, שגיאת רפרקציה נמצאה ב- 114 שהם 52% ובעיה משמעותית בעיניים נמצאה ב- 143 שהם 65% מהילדים. טיפולים חוזרים היו גורם הסיכון העיקרי לפגיעה בראייה ולשגיאות רפרקציה. מגדר גברי ו – neonatal brain lesion היו גורמי סיכון לפזילה. שבוע נוסף של הריון הקטין את הסיכון לשגיאות תשבורת, לפזילה ולבעיות משמעותיות בעיניים.

המסקנות היו שיש מספר גבוה של בעיות עיניים בילדים שטופלו ב- ROP, דבר המדגיש את הצורך במעקב ארוך אחר ילדים אלה. טיפולים חוזרים ב- ROP הם גורם סיכון לפגיעה בראייה, ולכן חשוב מאוד לדייק במתן הטיפול הראשון ולהימנע מטיפול חוזר.

Larsson E, Hellstrom A, Tornqvist K, Wallin A, Sunnqvist B, Sandgren Hochhard K, Lundgren P, Al-Hawasi A, Fahnehjelm KT, Granse L, Holmstrom G
Ophthalmological outcome of 6.5 years children treated for retinopathy of prematurity: a Swedish register study
Br J Ophthalmol 2024;108:137–142

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה