מדידת לחץ דם בעמידה עשויה לשפר אבחנת יתר לחץ דם (Sci Rep)

השלמת מדידת לחץ דם בעמידה משפרת זיהוי מטופלים עם אבחנה של יתר לחץ דם, בין אם מבוצעת לבד או בשילוב עם מדידת לחץ דם בישיבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

השלמת מדידת לחץ דם בעמידה משפרת זיהוי מטופלים עם אבחנה של יתר לחץ דם, בין אם מבוצעת לבד או בשילוב עם מדידת לחץ דם בישיבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

מדגם המחקר כלל 125 מבוגרים (גיל ממוצע של 49 שנים, 62% נשים), ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם וללא היסטוריה של יתר לחץ דם. החוקרים אספו נתונים אודות ניטור לחץ דם אמבולטורי לאורך 24 שעות וכן שלוש מדידות לחץ דם בישיבה ולאחר מכן בעמידה. החוקרים בחנו את הדיוק האבחנתי הכולל של מדידת לחץ דם בישיבה ובעמידה באמצעות חישוב השטח מתחת לעקומת ה-ROC.

הגדרת יתר לחץ דם התבססה על קריטריוני ה-ACC/AHA משנת 2017 וה-European Society of Hypertension משנת 2023 על-בסיס ניטור אמבולטורי של לחץ הדם.

הרגישות והסגוליות של מדידת לחץ דם בעמידה נקבעה על-פי ערכי סף לפי מדד Youden Index, כאשר הרגישות והסגוליות של לחץ הדם נקבעה על-פי סף 130/80 מ”מ כספית ו-140/90 מ”מ כספית.

השטח מתחת לעקומת ה-ROC למדידת ללחץ דם סיסטולי בעמידה (היה גדול יותר משמעותית בהשוואה למדידת לחץ דם בישיבה (0.81 לעומת 0.70, בהתאמה) לאבחון יתר לחץ דם כאשר הוגדר כממוצע לחץ דם סיסטולי לאורך 24 שעות של 125 מ”מ כספית ומעלה  וגדול יותר משמעותית עם הערכת לחץ דם דיאסטולי בישיבה לעומת עמידה כאשר האבחנה נקבעה לפי ממוצע לחץ דם דיאסטולי לאורך 24 שעות של 75 מ”מ כספית ומעלה.

השטח מתחת לעקומת ה-ROC עם הוספת מדידת לחץ דם בעמידה למדידה בישיבה שיפר את הדיוק לזיהוי יתר לחץ דם לעומת מדידת לחץ דם סיסטולי בישיבה בלבד כאשר הגדרת יתר לחץ דם התבססה על ממוצע של 125/75 מ”מ כספית ומעלה בניטור לאורך 24 שעות או ממוצע לחץ דם בשעות היום של 130/80 מ”מ כספית ומעלה, או כאשר ההגדרה התבססה על ערך ממוצע של 130/80 מ”מ כספית ומעלה בניטור לאורך 24 שעות או 135/85 מ”מ כספית ומעלה בשעות היום.

הרגישות של מדידת לחץ דם סיסטולי בעמידה עמדה על 71%, בהשוואה לרגישות של 43% למדידת לחץ דם סיסטולי בישיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על דיוק אבחנתי גבוה של מדידת לחץ דם בעמידה ומדגישים את יתרונות מדידת לחץ דם בעמידה במרפאה לזיהוי יתר לחץ דם במבוגרים.

Sci Rep, Sep 20, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה