מניעת סיבוכי סוכרת עשויה לשפר את הישרדות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום (Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מניעת סיבוכי סוכרת עשויה לסייע בשיפור הישרדות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, בפרט בנשים ובאלו עם שלבים מוקדמים של המחלה.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממרשם Taiwan Cancer Registry בין השנים 2007 עד 2015, לצד נתונים מגופי ביטוח ונתוני תמותה ארציים. המדגם כלל 59,202 מבוגרים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב I-III שעברו ניתוח בעל פוטנציאל ריפוי: 44,944 חולים ללא סוכרת, 8,864 חולים ללא סיבוכי סוכרת ו-5,394 חולים עם סוכרת וסיבוכיה.

החוקרים בחנו את הקשר בין חומרת סוכרת ובין הישרדות חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, הישרדות כוללת, הישרדות ללא-מחלה, מרווח זמן עד להישנות ממאירות והישרדות ספציפית עקב ממאירות.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים עם סוכרת ללא-סיבוכים תועדה הישרדות כוללת גרועה יותר עם הבדל שאינו מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 1.05), כך גם תועד בהערכת הישרדות ללא עדות למחלה (יחס סיכון של 1.08) והישרדות ספציפית עקב ממאירות (יחס סיכון של 0.98), בהשוואה לעמיתיהם ללא אבחנה של סוכרת.

בחולים עם סוכרת וסיבוכיה תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לשיעורים נמוכים יותר משמעותית של הישרדות כוללת (יחס סיכון של 1.85), הישרדות ללא התקדמות מחלה (יחס סיכון של 1.75) והישרדות ספציפית עקב ממאירות (יחס סיכון של 1.41), בהשוואה לחולים ללא סוכרת.

בחולים עם סוכרת תועד גם סיכון גבוה יותר להישנות סרטן מעי גס ורקטום, בהשוואה לאלו ללא סוכרת.

למעט הסיכון להישנות, ההשפעה של סוכרת עם סיבוכיה על הישרדות סרטן מעי גס ורקטום – כולל הישרדות כוללת, הישרדות ללא-מחלה והישרדות ספציפית עקב ממאירות  – היה בולט יותר בנשים ובאלו עם ממאירות בשלב מוקדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בקרב חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, באלו עם סיבוכי סוכרת סיכויי ההישרדות נמוכים יותר בהשוואה לחולים ללא סוכרת, בעוד שבחולים עם סוכרת ללא-סיבוכים לא תועדו הבדלים מובהקים בהישרדות. לאור זאת, מניעת סיבוכי סוכרת עשויה לסייע בשיפור ההישרדות של חולים עם סרטן מעי גס ורקטום ולכן מומלצת גישה מולטי-דיציפלינרית בכלל החולים עם המחלה הממארת.

Cancer, Oct 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה