מה בין גיל האישה בעת אבחנת סרטן שד ובין סיכויי ההישרדות? (Front Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בצורת U בין גיל האישה בעת אבחנת סרטן שד ובין סיכויי ההישרדות הכוללים, סיכויי הישרדות עקב סרטן שד וסיכויי הישרדות ללא-מחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גיל הינו גורם בעל השפעה משמעותית על הנטייה לסרטן שד. כיום, יש עדויות סותרות באשר לקורלציה בין גיל האישה בעת אבחנת סרטן שד ובין הפרוגנוזה של החולות. אין נתונים מספקים אודות ההשפעה של גיל החולה בעת האבחנה של הפרוגנוזה של נשים אלו.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין גיל האישה בעת אבחנה ובין הישרדות כוללת, הישרדות ספציפית עקב סרטן שד והישרדות ללא-מחלה.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 1,054 נשים שאובחנו כלוקות בסרטן שד בין 7 במרץ בשנת 2013 ועד 31 בדצמבר בשנת 2019. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחסי הסיכון, הישרדות כוללת, הישרדות ספציפית עקב סרטן שד והישרדות ללא-מחלה.

לאורך חציון מעקב של 4.86 שנים, 71 נשים (6.74%) הלכו לעולמו ו-144 נשים (13.66%) אובחנו עם הישנות ממאירות. לאחר תקנון רב-משתני, החוקרים זיהו קשר בצורת U בין גיל האישה ובין הישרדות כוללת, הישרדות ספציפית עקב סרטן שד והישרדות ללא-מחלה, כאשר הפרוגנוזה הייתה גרועה יותר בשני הקצוות עם סף גיל של 44 שנים להישרדות כוללת, 44 שנים להישרדות עקב סרטן שד ו-41 שנים עקב הישרדות ללא-מחלה.

מחלוקה לפי גיל עלה כי בנשים ברבעון הראשון (יחס סיכון של 2.09, רווח בר-סמך 95% של 0.90-4.84), ברבעון השני (יחס סיכון של 2.44, רווח בר-סמך 95% של 1.05-5.65) וברבעון הרביעי (יחס סיכון של 3.38, רווח בר-סמך 95% של 1.51-7.54) תועד ההישרדות כוללת גרועה יותר בהשוואה לאלו בגיל ברבעון השני.  התוצאות היו דומות בהערכת שיעורי הישרדות ספציפית עקב סרטן שד ושיעורי הישרדות ללא-מחלה

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים קשר בצורת U בין גיל האישה בעת אבחנת סרטן שד ובין תוצאות הטיפול במחלה הממארת.

Front Oncol, Oct 4, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה