כלי חדש עשוי לסייע בחיזוי הישנות בחולים עם ממאירות רקטאלית (J Clin Oncol)

מדד Immunoscore מספק הערכה כמותית של הסננת תאי גידול בביופסיות גידול ומהווה גורם מנבא משמעותי של הסיכון להישנות ממאירות רקטאלית, הן הישנות מקומית והן גרורות מרוחקות, במהלך מעקב פעיל אחר החולים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין סמן יעיל לזיהוי חולים עם ממאירות רקטאלית המתאימים למעקב פעיל לאחר טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי, כמו גם במעקב לאורך זמן. כ-25% מהחולים תחת מעקב פעיל צפויים להישנות מחלה בסופו של דבר.

מדד Immunoscore משמש לכימות הסננת תאי גידול בביופסיות של הגידול לפני טיפול, עם הערכת צפיפות תאי T חיוביים ל-CD3 ו-CD8, מאחר והסננה רבה יותר של תאי גידול נקשרה בעבר עם תגובה ממושכת לטיפול.

במטרה לקבוע אם מדד Immunoscore עשוי לסייע בבחירת החולים המתאימים למעקב פעיל, החוקרים בחנו את הקורלציה בין מדד זה ובין מרווח הזמן עד להישנות מחלה ב-249 חולים עם סרטן רקטום בשלב IIII אשר היו תחת מעקב פעיל לאחר תגובה קלינית מלאה לטיפול כימו-קרינתי טרום-ניתוחי.

צפיפות תאי T חיוביים ל-CD3 ו-CD8 הומרה לאחוזונים ולאחר מכן תורגמה למדד Immunoscore: נמוך (0-25%), בינוני (25-70%) וגבוה (70-100%).

מהנתונים עולה כי מדד Immunoscore שיפר משמעותית את יכולת חיזוי הסיכון להישנות: שיעורי הישרדות ללא-הישנות לאחר חמש שנים עמדו על 91.3% בקרב חולים עם מדד גבוה, 62.5% באלו עם מדד בינוני ו-53.1% באלו עם מדד נמוך.

מניתוח הנתונים עלה קשר מובהק סטטיסטית בין מדד Immunoscore ובין הישרדות ללא-מחלה (p=0.0002) וחזה הן הישנות מקומית והן הופעת גרורות מרוחקות.

מניתוח רב-משתני עלה יכולת הניבוי של מדד Immunoscore הייתה בלתי-תלויה בגיל, מין, מיקום הגידול, או שלב המחלה, כאשר המנבא המשמעותי ביותר של הזמן עד להישנות (יחס סיכון של 6.93 בהשוואת מדד גבוה לעומת נמוך, p=0.0017).

ממצאי המחקר מאשרים כי מדד Immunoscore הינו גורם מנבא בלתי-תלוי של מרווח הזמן עד להישנות ממאירות רקטאלית ועשוי לסייע בזיהוי החולים המתאימים לגישת מעקב פעיל.

J Clin Oncol, Oct 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה