בדיקת PET באבחנה עשויה לסייע בחיזוי הסיכון למפרצת בחולים עם Giant Cell Arteritis (מתוך Ann Intern Med)

בדיקות PET עשויות לסייע באבחנה ובהערכת הפרוגנוזה של חולים עם אבחנה של GCA (או Giant Cell Arteritis), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מחקרים קודמים מצאו כי בחולים עם אבחנה של GCA עם קליטה FDG (או 18F-Fluorodeoxyglucose) בכלי דם בעת האבחנה קיים סיכון מוגבר לסיבוכים באבי עורקים חזי. כעת ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין קליטת FDG בכלי דם בעת האבחנה ובין השינוי במדדי אבי העורקים.

מחקר העוקבה התצפיתי כלל 106 חולים עם אבחנה של GCA שהשלימו בדיקת FDG-PET בתוך שלושה ימים מהתחלת טיפול בגלוקוקורטיקואידים. החוקרים בחנו את תוצאות בדיקת PET/CT בעת האבחנה ובדיקות CT כל שנה למשך תקופה מקסימאלית של עשר שנים. בדיקות ה-PET דורגו בין 0 עד 3 ב-7 אזורים וסקולאריים עם סיכום התוצאות למדד TVS (או Total Vascular Score). תוצאות בדיקות ה-PET הוגדרו כחיוביות במידה וקליטת FDG הייתה בדרגה 2 ומעלה בכל אחד מכלי הדם הגדולים.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין קליטת FDG בכלי דם ובין מדדי אבי העורקים.

בהשוואה לחולים עם בדיקת PET שלילית, באלו עם תוצאה חיובית בבדיקת ההדמיה תועדה עליה גדולה יותר בקוטר אבי העורקים העולה (הבדל בהתקדמות לאחר 5 שנים של 1.58 מ”מ, רווח בר-סמך 95% של 0.41-2.74 מ”מ), בקוטר אבי עורקים יורד (1.32 מ”מ, רווח בר-סמך 95% של 0.38-2.26 מ”מ) ובנפח אבי עורקים חזי (20.5 סמ”ק, רווח בר-סמך 95% של 4.5-36.5 סמ”ק). מדדים אלו של אבי עורקים חזי נקשרו בקשר חיובי עם TVS.

בחולים עם תוצאה חיובית בבדיקת PET תועד סיכון גבוה יותר למפרצות באבי עורקים חזי (יחס סיכון מתוקן של 10.21, רווח בר-סמך 95% של 1.25-83.3).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדדי TVS גבוה יותר לווה בעליה שנתית גדולה יותר במדדי אבי עורקים חזי. השלמת בדיקת PET בעת האבחנה של GCA עשויה לסייע בהערכת הסיכון להתפתחות מפרצת אבי עורקים בחולים.

Ann Intern Med, Oct 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה