מה בין רמות ויטמין D וחומצות שומן אומגה-שלוש ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית? (Maturitas)

במאמר שפורסם בכתב העת Maturitas מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז נמוך של ויטמין D בדם, אך לא חומצות שומן אומגה-שלוש, נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis).

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין רמות ויטמין D בדם ואת היחס בין חומצות שומן אומגה-שלוש ובין כלל חומצות שומן (אחוז חומצות שומן אומגה שלוש) עם הסיכון לתמותה בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים התבססו על מדגם UK Biobank וזיהו 4,293 מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית להערכת הקשר עם ריכוז ויטמין D בדם ו-1,157 מבוגרים לניתוח להערכת הקשר בין ריכוז חומצות שומן אומגה-שלוש ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

חציון ריכוז ויטמין D בדם עמד על 45.8 ננמול/ליטר (אחוזון 25-75 של 31.4-62.9) וחציון יחס חומצות שומן אומגה-שלוש עמד על 4.1% (אחוזון 25-75 של 3.3-5.1%).

לאורך מעקב של 52,612 שנות-אדם אחר מטופלים במדגם ויטמין D תועדו 502 מקרי תמותה מכל-סיבה; במהלך מעקב של 14,192 שנות-אדם בקבוצת יחס חומצות שומן אומגה שלוש תועדו 122 מקרי תמותה מכל-סיבה.

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית וריכוז ויטמין D של לפחות 20 ננומול/ליטר תועד סיכון נמוך ב-40-50% לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו עם חסר חמור של וויטמין D (יחס סיכון שנע בין 0.51 ועד 0.62, p<0.05 בכל המקרים). כל עליה של יחידה אחת בלוגירתם ויטמין D לוותה בירידה של 22% בסיכון לתמותה מכל-סיבה והחוקרים זיהו קשר בצורת U בין ריכוז ויטמין D בדם ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

מנגד, ממצאי המחקר לא הצביעו על קשר מובהק סטטיסטית בין יחס חומצות שומן אומגה שלוש ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אופטימיזציה של רמות ויטמין D בדם עשויה להוות גורם חשוב בהפחתת הסיכון לתמותה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Maturitas, Sep 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה