מה בין חומצה אורית ובין בריאות הלב וכלי הדם בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי אין קשר בין חומצה אורית ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם בצעירים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של חומצה אורית על בריאות הלב וכלי דם בצעירים עם סוכרת מסוג 1 אינה-ידועה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את הקשר בין רמות חומצה אורית בדם ובין לחץ דם גבוה יותר ונוקשות עורקים לאורך הזמן במתבגרים ומבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1 ואם לעודף-משקל/השמנה השפעה על קשר זה.

החוקרים השלימו ניתוח נתונים אודות מתבגרים ומבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1 משני ביקורים (מעקב ממוצע של 4.6 שנים) אשר נכללו במחקר עוקבה SEARCH for Diabetes in Youth בין 2007 עד 2018. הם בחנו את הקשר בין רמות חומצה אורית בביקור הראשון ובין השינוי בלחץ הדם, מהירות גל דופק ומדד אוגמנטציה בין הביקורים.

מדגם המחקר כלל 1,744 משתתפים (גיל ממוצע של 17.6 שנים, 49.4% נשים), מהם פחות ממחצית (45.4%) הגיעו לביקור מעקב. הריכוז הממוצע של חומצה אורית בדם עמד על 3.7 מ”ג/ד”ל.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין ריכוז חומצה אורית בדם ובין עליה לאורך הזמן בלחץ דם, מהירות גל דופק בגו או מדד אוגמנטציה. זוהה קשר שולי בין ריכוז חומצה אורית ובין מהירות גל דופק בגפה עליונה,  היקף הקשר הנ”ל לא היה שונה לפי סטטוס עודף-משקל או השמנת-יתר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1, חומצה אורית אינה קשורה בקשר עקבי עם עליה בלחץ הדם או נוקשות עורקית לאורך הזמן. ממצאים אלו תומכים בתוצאות מחקרים קליניים בקשישים עם סוכרת שהראו כי הפחתת רמות חומצה אורית בדם אינה משפרת תוצאות קרדיווסקולאריות.

J Clin Endocrinol Metab, Sep 10, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה