סיכון מוגבר לאבחון-יתר של סרטן שד עם בדיקות סקר בנשים מבוגרות (Ann Intern Med)

מחקר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מעלה שאלות חדשות אודות החשיבות של בדיקות סקר לסרטן שד בנשים מבוגרות, כאשר באלו בגילאי 70 שנים ומעלה שהשלימו בדיקות ממוגרפיה תועד סיכון גבוה יותר לאבחנה של גידולים שאינם מהווים איום על המצב הרפואי בהשוואה לנשים שלא השלימו בדיקות סקר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ה-US Preventive Services Task Force ממליץ על בדיקות סקר של נשים בגילאי 50-74 שנים אחת לשנתיים. עם זאת, המומחים קבעו כי אין די עדויות בכדי להתייחס לנזקים ויתרונות בדיקות ממוגרפיה בנשים בגילאי 75 שנים ומעלה. צוות המשימה בוחן טיוטת המלצה להתחיל בבדיקות הסקר בגילאי 40 שנים.

החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל אספו נתונים אודות 54,635 נשים בארצות הברית בגילאי 70 שנים ומעלה שהשלימו בדיקות ממוגרפיה בשנת 2002. נשים שהסכימו להמשך בדיקות סקר נבחנו אל מול אלו שבחרו לא להשלים בדיקות סקר.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים בגילאי 70-74 שנים, עד 31% ממקרי סרטן שד שאובחנו באלו שעברו בדיקות סקר סווגו כאבחון-יתר – קרי, אבחנה של מצב רפואי, לרוב בעקבות בדיקות סקר, אשר אחרת לא היה מוביל לתסמינים או בעיות במהלך חיי החולה.

שיעורי אבחון-יתר עלו עם גיל החולה, כאשר בנשים בגילאי 74-84 שנים שיעורים אלו זינקו ל-47% ובאלו בגילאי 85 שנים ומעלה שיעור המקרים הגיע ל-54% מהמקרים.

ממצאי המחקר לא העידו על ירידה מובהקת סטטיסטית בשיעורי התמותה עקב סרטן שד בעקבות בדיקות הסקר לממאירות.

ההיגיון בבסיס בדיקות סקר נוגע לזיהוי מחלה בשלב מוקדם לשיפור סיכויי הצלחת הטיפול. אבחון-יתר עלול להוביל לטיפולים מיותרים, לצד ההשלכות הכלכליות והרגשיות של התערבויות אלו. החשש בנוגע להמשך בדיקות סקר של נשים מבוגרות נוגע לזיהוי גידולים אשר לעולם לא יתקדמו למחלה תסמינית. בשלב מסוים, לא סביר כי אבחנה מוקדמת של הממאירות תשפיע משמעותית על מהלך חיי החולה.

Ann Intern Med, Aug 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה