טיפול במעכבי תעלות מימן עלול לפגוע בתועלת של Palbociclib כנגד סרטן שד (JAMA Network Open)

נטילת מעכבי תעלות מימן בשילוב עם Palbociclib עלולה לפגוע בתועלת המלאה של מעכב CDK4/6 בנשים עם סרטן שד ולפגוע בסיכויי ההישרדות של המטופלות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 1,310 נשים עם סרטן שד מתקדם אשר טופלו ב- Palbociclib ונכללו במאגר נתונים ארצי בדרום קוריאה. מבין אלו, 334 נשים נטלו משלב מעכבי תעלות מימן עם Palbociclib, כאשר בוצעה התאמה בין אלו שנטלו מעכבי תעלות מימן לאורך למעלה משליש מתקופת הטיפול ב- Palbociclib ובין 966 נשים תואמות ללא חשיפה למעכבי תעלות מימן.

התוצאים העיקריים כללו את משך הזמן עד להתקדמות המחלה ותמותה, אשר הוצגו כהישרדות ללא-התקדמות מחלה והישרדות כוללת.

חציון ההישרדות ללא-התקדמות קלינית היה קצר יותר משמעותית בכ-15 חודשים בזרוע הטיפול ב- Palbociclib עם מעכבי תעלות מימן, בהשוואה לזרוע הטיפול ב- Palbociclib ללא מעכבי תעלות מימן (25.3 לעומת 39.8 חודשים; יחס סיכון מתוקן של 1.76). הטיפול המשולב לווה גם בהישרדות כוללת קצרה יותר (יחס סיכון של 2.71).

לאחר שנה אחת, 83.1% מהנשים בזרוע הטיפול המשולב, בהשוואה ל-94.0% מאלו שלא קיבלו טיפול משולב שרדו (p<0.001). השיעורים המקבילים לאחר שנתיים עמדו על 69.5% לעומת 89.3%, בהתאמה (p<0.001), אם כי חציון ההישרדות טרם נקבע בשתי הקבוצות.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי משלב מעכבי תעלות מימן עם Palbociclib לווה במשך הישרדות ללא-התקדמות קלינית קצר יותר (יחס סיכון של 1.75 באלו תחת טיפול רגיש להורמונים ויחס סיכון של 1.82 באלו שקיבלו טיפול עמיד להורמונים) ומשך ההישרדות הכוללת היה קצר יותר (יחס סיכון של 2.68 באלו תחת טיפול רגיש להורמונים ויחס סיכון של 2.98 בנשים תחת טיפול עמיד להורמונים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי נטילת מעכבי תעלות מימן עם Palbociclib עשויה לפגועה בתועלת הטיפול האונקולוגי ועל רופאים לנקוט משנה זהירות במתן תרופות אלו לנשים תחת מעכב CDK4/6.

JAMA Network Open, July 21, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה