האם דלקת מפרקים שגרונית מעלה את הסיכון להיצרות מסתם וותין? (JAMA Intern Med)

במבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) תועד סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות היצרות מסתם וותין, בהשוואה לאלו מחלת המפרקים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מפרקים שגרונית נקשרה עם סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית איסכמית, אך הקשר של דלקת מפרקים שגרונית עם הסיכון להיצרות מסתם וותין אינו מובן היטב.

מדגם המחקר כלל 73,070 מבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית ו-693,268 ביקורות תואמות ללא מחלת המפרקים ממאגר Veterans Health Administration ו-Centers for Medicare & Medicaid Services בין 2000 עד 2019.

התוצא העיקרי היה היארעות היצרות מסתם וותין כתוצא משולב של אבחנת מסתם וותין באשפוז או באופן אמבולטורי, התערבות ניתוחית או בצנתור לתיקון מסתם הוותין, או תמותה על-רקע היצרות מסתם וותין.

לאורך מעקב ממוצע של 7.9 שנים אחר חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומעקב של 8.8 שנים אחר הביקורות, החוקרים זיהו 16,109 מקרים של התוצא המשולב של היצרות מסתם וותין לאורך תקופה של כ-6.2 מיליון שנות-אדם, כאשר 2,303 מקרים תועדו בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

במודל הרב משתני שכלל תקנון לגזע, מוצא אתני, הרגלי עישון, מדד מסת גוף, אזור מגורים, מחלות רקע וניצול שירותי בריאות, נמצא כי אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית מלווה בעליה של 66% בסיכון לאבחנה של היצרות מסתם וותין (יחס סיכון של 1.66).

לאחר תקנון לערפלנים, דלקת מפרקים שגרונית נותרה קשורה בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לאבחנה של מסתם הוותין, התערבות לטיפול במסתם הוותין ותמותה על-רקע מסתם וותין (יחסי סיכון מתוקנים של 1.48, 1.34 ו-1.26, בהתאמה). בסך הכול, היארעות משלב אירועי היצרות מסתם וותין עמדה על 3.97 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, לעומת 2.45 מקרים ל-1,000 שנות-אדם בקבוצת הביקורת.

ממצאי המחקר מדגישים כי מחלת מסתם הלב עשויה להיות גורם לא-ידוע התורם לסיכון המוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, בעיקר לאור העדר שיפור בסיכון הספציפי להיצרות מסתם וותין לאורך הזמן.

JAMA Intern Med, July 31, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה