השפעות לבביות ומטבוליות של Dapagliflozin בחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל, טיפול ב- Dapagliflozin (פורסיגה) מפחית את לחץ היתד בעורק הריאה בזמן מנוחה ובמאמץ, לצד השפעות חיוביות על נפח הגוף ומשקל הגוף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי SGLT-2 להפחתת הסיכון לאשפוז עקב אי-ספיקת לב בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל, אך המנגנונים ההמודינמיים בבסיס ההשפעות החיוביות אינם ידועים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם לטיפול ב- Dapagliflozin השפעה על לחץ יתד בעורק הריאה במנוחה ובזמן מאמץ בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, אקראי, מבוקר-פלסבו, להערכת ההשפעות של Dapagliflozin במינון 10 מ”ג פעם ביום בחולים עם אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל. חולים עם אי-ספיקת לב בדרגה II או III לפי סיווג NYHA, מקטע פליטה של 50% ומעלה ולחץ יתד מוגבר בעורק הריאה בזמן מאמץ. מדדים המודינמיים לבביים נבחנו במנוחה ובמאמץ בתחילת המחקר ולאחר 24 שבועות טיפול.

התוצא העיקרי היה השינוי מתחילת המחקר בלחץ יתד בעורק הריאה במנוחה ובשיא מאמץ. תוצאים משניים עיקריים כללו את משקל הגוף ונפח הדם והפלזמה.

החוקרים מדווחים כי מבין 38 חולים השלימו את ההערכות בתחילת המחקר (גיל חציוני של 68 שנים; 66% נשים), 37 השלימו את המחקר. הטיפול ב- Dapagliflozin הוביל לירידה בשיעורי התוצא העיקרי של שינוי בלחץ יתד בעורק הריאה במנוחה ובזמן מאמץ לאחר 24 שבועות, בהשוואה לזרוע הפלסבו (יחס סבירות לשינוי כולל בלחץ יתד של עורק הריאה, P<0.001), עם לחץ יתד בעורק הריאה שהיה נמוך יותר במנוחה (הבדל משוער של 3.5- מ”מ כספית, p=0.029) ובשיא מאמץ (הבדל משוער של 5.7- מ”מ כספית, p=0.027).

מהנתונים עולה עוד כי נרשמה ירידה במשקל הגוף עם Dapagliflozin (הבדל משוער של 3.5- ק”ג, p=0.006), כמו גם בנפח הפלזמה (הבדל משוער של 285- מ”ל, p=0.014), אך לא תועדה השפעה משמעותית על נפח כדוריות דם אדומות.

לא זוהו הבדלים בצריכת חמצן בשיא מאמץ, אך Dapagliflozin הפחית את ריכוז לקטט בעורק (0.70- לעומת 0.37 מילימול, p=0.006).

ממצאי המחקר מספקים עדויות חדשות בנוגע למנגנונים ההמודינמיים התורמים להשפעות החיוביות של מעכבי SGLT-2 בחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור של חדר שמאל.

Circulation, Aug 3, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה