התלקחויות של מחלת הזאבת קשורות לגדילת יתר של חיידקי המעיים (Annals of the Rheumatic Diseases)

לופוס זאבת ויקיפדיה
מחקר חדש הראה כי התלקחויות של זאבת אדמנתית מערכתית (לופוס) ובעיקר במחלה עם מעורבות כלייתית חמורה, קשורות לגדילת יתר של חיידקי המעי (Ruminococcus blautia gnavus)

מחקר חדש שפורסם ב-Annals of the Rheumatic Diseases, הראה כי התלקחויות של זאבת אדמנתית מערכתית (לופוס, SLE – Systemic Lupus Erythematosus), ובעיקר במחלה עם מעורבות כלייתית חמורה, קשורות לגדילת יתר של חיידקי המעי (R. gnavus –  Ruminococcus blautia gnavus). במסגרת המחקר שכלל 16 מטופלים עם SLE והתבצע בזמן מתן טיפול וניטור שגרתי, 5 מטופלים סבלו מפריחות שתאמו לזמני התלקחויות המחלה, ו-4 מתוכם היו עם מעורבות כלייתית (LN – lupus nephritis). ארבעת המטופלים הללו היוו גם כמעט מחצית מהמטופלים שסבלו מהתלקחויות של המחלה הכלייתית (9 מטופלים) במהלך תקופת המחקר.

ממצאי המחקר הנוכחי מבוססים על מחקר שפורסם לפני מספר שנים והראה שבקרב מטופלים עם SLE היו יותר חיידקי R. gnavus במעיים מאשר מטופלים ללא המחלה, וכי ההתלקחויות היו מקבילות לגדילת יתר של החיידקים. החוקר הראשי, ד”ר גרג ג’יי סילברמן, בית הספר לרפואה של NYU Grossman, ניו יורק, אמר כי המחקר בראשותו “צלל עמוק יותר” ממחקרים קודמים, “ולזמן ממושך יותר”. הוא הוסיף כי “נמצא שהמיקרוביום של המעי בקרב מטופלים עם SLE אינו יציב לאורך זמן, בהשוואה למיקרוביום של המטופלים בקבוצת הביקורת, כך שלאנשים בריאים היה יותר איזון”.

ד”ר מרטין קריגל, מומחה לראומטולוגיה ואימונולוגיה קלינית באוניברסיטת מנסטר, גרמניה, חוקר גם הוא את המיקרוביום של המעי במטופלים עם זאבת. בהתייחסו למחקר, הוא אמר כי “השאלה הקשה היא, האם גדילת היתר מניעה את ההתלקחות, או שמא הדלקת שמערבת את הכליה מובילה לגדילת היתר”. קריגל סובר כי חיזוק מחסום המעי עשוי להפחית את חומרתן של מחלות כמו SLE ודלקת מפרקים שגרונית (RA – Rheumatoid Arthritis) עד לפיתוח רפואה מותאמת אישית המכוונת למיקרוביום של המטופל.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה