מדד מסת גוף אימהי גבוה מלווה בסיכון מוגבר למומי לב מולדים בעובר (מתוך אתר MedRxiv)

מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי הסיכון למומי לב מולדים בעובר עולה בהדרגה עם עליה במדד מסת גוף אימהי לפני ההיריון. מהנתונים עולה עוד מגמה לא-מובהקת סטטיסטית של סיכון מוגבר למומי לב מולדים בצאצאים של היריון שני של נשים עם היסטוריה של עליה משמעותית במשקל הגוף לאחר ההיריון הראשון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על קשר בין השמנה אימהית ובין סיכון מוגבר למומי לב מולדים בצאצא. כעת הם השלימו מחקר עוקבה שכלל את כל ההריונות עם עוברים יחידים בדנמרק, עם מועד לידה צפוי בין תחילת יוני בשנת 2008 ועד תחילת יוני בשנת 2018, זאת על-בסיס נתונים ממאגר Danish Fetal Medicine Database.

החוקרים זיהו את כל האבחנות על מומי לב מולדים בלידות-חי, כמו גם אבחנות של מחלת לב כלילית ברחם על-פי בדיקות אולטרה-סאונד במהלך הריונות שהסתיימו בלידות חי, לידות מת, או הפלה ספונטאנית או הפסקת הריון לאחר 12 שבועות הריון. הם בחנו את הסיכון היחסי לצאצא עם מום לב מולד מכל סוג, או אחד מבין 17 סוגים של מומי לב מולדים חמורים, או אחד מבין חמשת מומי הלב המולדים החמורים (לב חד-חדרי, החלפה של העורקים הגדולים, פגם במחיצה פרוזדורית-חדרית, קוארקטציה של אבי העורקים וטטרולוגיה על-שם פאלוט).

החוקרים זיהו 547,178 הריונות עם עוברים יחידים: 97.7% לידות חי, 0.3% לידות מת ו-0.9% הפלות או הפסקות הריון; עבור 1.1% מההריונות לא היו נתונים זמינים.

מבין כלל המדגם, 1% מהצאצאים אובחנו עם מום לב מולד ו-0.2% אובחנו עם מום לב מולד חמור.

ב-35% מהנשים תועד מדד מסת גוף לפני-היריון של 25 ק”ג/מ2 ומעלה וב-13% מהנשים תועד מדד מסת גוף בהיריון מוקדם של 30 ק”ג/מ2 ומעלה.

בהשוואה לנשים עם מדד מסת גוף תקין טרם ההיריון, הסיכון היחסי המתוקן לצאצא עם מום לב מולד עלה משמעותית עם עליה במדד מסת הגוף – מ-1.17 (מדד מסת גוף בטווח 25-29.9 ק”ג/מ2) ל-1.23 (מדד מסת גוף בטווח 30-34.9 ק”ג/מ2) ל-1.26 (מדד מסת גוף בטווח 35-39.9 ק”ג/מ2) ל-1.81 (מדד מסת גוף של 40 ק”ג/מ2 ומעלה) – לאחר תקנון לגיל האם בעת ההפריה, הרגלי עישון והשנה של התאריך המשוער. דפוס דומה תואר בתת-קבוצה של חולים עם מומי לב מולדים חמורים.

החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין מדד מסת גוף אימהי גבוה ובין ארבעה מבין חמישה תת-סוגים של מומי לב מולדים החמורים ביותר. עם זאת, בנשים עם מדד מסת גוף של 40 ק”ג/מ2 ומעלה תועד סיכון מוגבר פי ארבע לצאצא עם פגם במחיצה פרוזדורית-חדרית (סיכון יחסי מתוקן של 4.19).

ב-107,627 נשים תועדו שני הריונות עם עובר יחיד. בקרב אלו עם עליה של 4 ק”ג/מ2 ומעלה במדד מסת הגוף בין ההריונות תועדה מגמה לא-מובהקת סטטיסטית לצאצא עם מום לב מולד, לאחר תקנון לגיל האם ומדד מסת הגוף של האם (סיכון יחסי של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 0.96-1.64).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מדד מסת גוף גבוה לפני היריון מעלה את הסיכון למומי לב מולדים בצאצאים.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה