האם סוכרת פוגעת בסיכויי ההצלחה של Pembrolizumab בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC? (מתוך Cancer)

תוצאות הטיפול ב-Pembrolizumab (קיטרודה) בחולים עם סרטן ריאות גרורתי מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) פחות טובות באלו עם אבחנה של סוכרת,, בהשוואה לתוצאות הטיפול בחולים ללא סוכרת, כך מדווחים דר’ יסמין לשם ושותפיה מהמרכז הרפואי סוראסקי בתל-אביב במאמר שפורסם בכתב העת Cancer.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות של 203 חולים עם NSCLC גרורתי שקיבלו קיטרודה כקו-טיפול ראשון לבדו או בשילוב עם כימותרפיה במרכז יחיד בישראל.  מבין החולים שנכללו במחקר, 51 היו חולי סוכרת, רובם קיבלו טיפול פומי לסוכרת ורק שבעה חולים טופלו באינסולין.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים בשיעור החולים עם ביטוי PD-L1 של מעל 50% בין חולים עם סוכרת ואלו ללא סוכרת.

מהנתונים עולה כי בקרב חולי סוכרת, חציון משך ההישרדות ללא-התקדמות היה קצר יותר משמעותית בהשוואה לחולים ללא-סוכרת (5.9 לעומת 7.1 חודשים, בהתאמה), כמו גם משך הישרדות כוללת (12 לעומת 21 חודשים, בהתאמה).

משך הישרדות כוללת קצר יותר היה בולט יותר בקרב חולים עם סוכרת שקיבלו קיטרודה בלבד (12 לעומת 27 חודשים), בהשוואה לחולים שקיבלו קיטרודה עם כימותרפיה (14.3 לעומת 19.4 חודשים). לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, ניתוח רב-משתני אישר כי סוכרת הינה גורם סיכון בלתי-תלוי למשך הישרדות ללא-התקדמות קצר יותר (יחס סיכון של 1.67) ומשך הישרדות כוללת קצר יותר (יחס סיכון של 1.73) בחולים עם NSCLC.

במדגם ולידציה שכלל 452 חולים עם NSCLC גרורתי, רק 19.6% מאלו עם סוכרת המשיכו בטיפול בקיטרודה לאחר 12 חודשים, זאת בהשוואה ל-31.7% מהחולים ללא סוכרת.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר ולבחון את ניתן לשפר תוצאים אלו ע”י איזון גליקמי טוב יותר. הם מוסיפים כי כימותרפיה עשויה להתגבר על חלק מההשפעות השליליות של סוכרת באוכלוסיית חולים זו.

Cancer, July 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה