טיפול קוגניטיבי-התנהגותי משפר איכות חיים של חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי תסמיני, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי דרך האינטרנט הוביל לשיפור גדול באיכות החיים ולהפחתת ניצולי שירותים רפואיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרפור פרוזדורים מלווה לעיתים קרובות בתסמינים מטרידים הפוגעים באיכות החיים של החולים ומובילים לפניות רבות להערכות רפואיות. עיסוק יתר בתסמינים וחשש מפני תסמינים לבביים או התנהגות נמנעת, עשויים לתרום למגבלות של חולים עם אי-ספיקת לב אשר אינן זוכות למענה עם ההתערבויות הזמינות כיום.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי דרך הרשת על איכות החיים של חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי ותסמיני.

מדגם המחקר כלל 127 חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי ותסמיני אשר חולקו באקראי לקבלת טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (65 חולים) או הדרכה סטנדרטית בנוגע להפרעת הקצב (62 חולים). טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד בפרפור פרוזדורים הושלם לאורך עשרה שבועות ובוצע בהנחיית מטפל.  המרכיבים העיקריים כללו חשיפה לתסמינים לבביים וירידה בהתנהגות נמנעת על-רקע הפרעת הקצב.

החולים עברו הערכה בתחילת המחקר, לאחר הטיפול ולאחר שלושה חודשי מעקב.

התוצא העיקרי היה איכות החיים הספציפית לפרפור פרוזדורים כפי שנקבע לפי מדד Atrial Fibrillation Effect on Quality of Life (טווח: 0-100) לאחר שלושה חודשי מעקב. תוצאים משניים כללו את הפניה לשירותים רפואיים על-רקע פרפור פרוזדורים ועומס פרפור פרוזדורים כפי שנקבע לפי תיעוד אק”ג רציף לאורך חמישה ימים.

החוקרים מדווחים כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ממוקד להפרעת הקצב הוביל לשיפור גדול באיכות החיים הספציפית לפרפור פרוזדורים עם שיפור של 15 נקודות (רווח בר-סמך 95% של 10.1-19.8, p<0.001) במדד Atrial Fibrillation Effect on Quality of Life.  יתרה מזאת, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הפחית את ניצול שירותים רפואיים בהיקף של 56% (רווח בר-סמך 95% של 22-90%, p=0.025).

עומס הפרעת הקצב נותר ללא שינוי.

התוצאים נותרו ללא שינוי לאורך 12 חודשים לאחר הטיפול.

החוקרים כותבים כי במידה ומחקרים נוספים יאשרו את תוצאות המחקר הנוכחי, אזי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי דרך הרשת עשוי לשמש ככלי נוסף לטיפול בחולים עם הפרעת הקצב.

J Am Coll Cardiol. 2023 Jul 4;82(1):46-56

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה