פרוגנוזה טובה יותר בנשים עם סרטן שד והיסטוריה משפחתית של המחלה הממארת (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי היסטוריה משפחתית של סרטן שד אינה מלווה בהכרח בסיכון מוגבר לתמותה עקב המחלה הממארת ולמעשה, בנשים עם אבחנה של סרטן שד עם סיפור משפחתי של הממאירות תועדה פרוגנוזה טובה יותר.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 28,649 נשים משבדיה עם אבחנה של סרטן שד בין 1991 עד 2019. מבין אלו, ב-5,081 נשים (17.7%) הייתה לפחות קרובת משפחת אחת מדרגה ראשונה עם אבחנה קודמת של סרטן שד.

לאחר תקנון לנתונים דמוגרפיים, מאפייני הגידול והטיפולים, החוקרים מצאו כי היסטוריה משפחתית של סרטן שד לוותה בסיכון מופחת לתמותה ספציפית עקב סרטן שד בכלל המדגם (יחס סיכון של 0.78) ובתת-קבוצה של נשים עם גידולים שליליים לקולטנים להורמונים (יחס סיכון של 0.57) בתוך חמש שנים מהאבחנה, כאשר לאחר נקודת זמן זו הקשר לא היה עוד מובהק סטטיסטית.

הסיכון המופחת לתמותה בקרב נשים עם היסטוריה משפחתית עשוי להעיד כי בנשים אלו מוטיבציה גבוהה יותר להשלים בדיקות סקר, כך שקיימת אפשרות לאבחן את הממאירות בשלב מוקדם יותר, כמו גם להקפיד יותר על ההמלצות לטיפול.

עם זאת, סיפור משפחתי של הופעה מוקדמת של סרטן שד (לפני גיל 40 שנים) לוותה בסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן שד (יחס סיכון של 1.41).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהממצאים מהווים מקור להרגעה עבור נשים רבות עם סרטן שד, בדיקות גנטיות של נשים עם אבחנה חדשה של הממאירות עם סיפור משפחתי של סרטן שד בגיל צעיר עשויות לספק מידע חשוב אשר יסייע בטיפול ובמחקרים עתידיים.

JAMA Netw Open, June 13, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה