האם דיאטה דלת-פחמימות ועתירת מזונות מן הצומח עשויה לשפר את הפרוגנוזה של נשים עם סרטן שד? (Cancer)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולה קשר מובהק סטטיסטית בין דיאטה דלת-פחמימות ועתירת מזונות מן הצומח ובין הישרדות כוללת טובה יותר בנשים עם סרטן שד, אם כי לא תואר שיפור בהישרדות ספציפית עקב הממאירות בנשים עם אבחנה של סרטן שד בשלב IIII.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 9,621 נשים עם סרטן שד בשלב IIII משני מחקרי עוקבה – Nurses’ Health Study ו-Nurses’ Health Study II. מדדי דיאטה דלת-פחמימות, עתירת מזון מן החי ודיאטה דלת-פחמימות עתירת מזון מן הצומח התבססו על שאלוני תזונה לאחר אבחנת סרטן שד.

ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון למספר ערפלנים אפשריים הושלם להערכת הקשר בין דפוסי התזונה ובין הישרדות הנשים עם סרטן שד לאורך חציון מעקב של כ-12 שנים מאבחנת סרטן שד.

החוקרים מדווחים כי לאורך תקופת המעקב תועדו 1,269 מקרי תמותה עקב סרטן שד ו-3,850 מקרי תמותה מכל-סיבה.

מהנתונים עולה כי היענות גבוהה יותר לדיאטה דלת-פחמימות (יחס סיכון של 0.82 בהשוואת חמישון חמישי לראשון) ודיאטה עתירת מזון מן הצומח (יחס סיכון של 0.73 בהשוואת חמישון חמישי לראשון) לוותה בסיכון נמוך יותר משמעותית לתמותה מכל-סיבה, אך לא תואר קשר עם תמותה ספציפית עקב סרטן שד.

בסיכומו של דבר, הקפדה על דיאטה דלת-פחמימות, עתירת מזון מן החי, לא השפיעה משמעותית על הסיכון לתמותה מכל-סיבה או תמותה ספציפית עקב סרטן שד. עם זאת, החלפת 3% מהצריכה האנרגטית מפחמימות זמינות בחלבון דגים לוותה בסיכון נמוך ב-17% לתמותה ספציפית עקב סרטן שד ולסיכון נמוך ב-15% לתמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי בנשים ששרדו סרטן שד תתכן תועלת להגבלת צריכת פחמימות, בעיקר אלו שמקורן במיצי פירות, משקאות ממותקי-סוכר ותוספי סוכר, לצד  הגדלת צריכת חלבונים ושומנים, בפרט מן הצומח.

Cancer, June 10, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה