השוואה בין Ticagrelor ובין Clopidogrel בחולים עם אוטם לבבי בסיכון גבוה לדימום (Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal: Cardiovascular Pharmacotherapy עולה כי אין הבדל בשיעור הסיבוכים הקליניים עם טיפול ב-Ticagrelor (ברילינטה) לעומת Clopidogrel (פלויקס) בחולים עם אוטם לבבי בסיכון גבוה לאירועי דמם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים Ticagrelor מלווה בסיכון נמוך יותר לאירועים איסכמיים בהשוואה ל-Clopidogrel. עם זאת, לא ברור אם התועלת של טיפול אינטנסיבי יותר כנגד איסכמיה עולה על הסיכונים לאירועי דמם מג’ורי בחולים בסיכון גבוה לדימומים. לאור זאת, במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות בין Ticagrelor ובין Clopidogrel בחולים עם אוטם לבבי וסיכון גבוה לדימומים.

המחקר כלל את כל החולים במאגר SWEDEHEART אשר שוחררו תחת טיפול נוגד-טסיות כפול עם Ticagrelor או Clopidogrel לאחר אוטם לבבי בין 2010 ו-2017. סיכון גבוה לדימומים הוגדר בנוכחות מדד PRECISE-DAPT של 25 נקודות ומעלה.

החוקרים אספו מידע אודות אירועים איסכמיים, אירועי דמם מג’וריים ותמותה ממאגרים ארציים, עם מעקב לאורך 365 ימים. תוצאים נוספים כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, משלב של אוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה מכל-סיבה וסך סיבוכים קליניים, משלב של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ואירועי דמם.

מדגם המחקר כלל 25,042 חולים בסיכון גבוה לאירועי דמם, מהן 11,848 טופלו ב-Ticagrelor.

הטיפול ב-Ticagrelor לווה בסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי, אירוע מוחי וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אך זאת לצד סיכון גבוה יותר לאירועי דמם, בהשוואה ל-Clopidogrel. לא תועדו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה וסיבוכים קליניים.

מהערכת הקשר בין טיפול בנוגדי-טסיות והסיכון לדימום ב-69,040 חולים עם אוטם לבבי, לא זוהתה אינטראקציה מובהקת סטטיסטית בין מדד PRECISE-DAPT ובין השפעת הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא זוהו הבדלים בסיבוכים קליניים מג’וריים בהשוואת Ticagrelor לעומת Clopidogrel בחולים בסיכון גבוה לאירועי דמם. יתרה מזאת, לא זוהו אינטראקציות מובהקות סטטיסטית בין הסיכון לדימום ובין היעילות היחסית של Clopidogrel ו-Ticagrelor באוכלוסייה גדולה יותר של חולים עם אוטם לבבי.

Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother. 2023 Jun 1

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה