הקפדה על אורח חיים בריא עשויה להפחית את הסיכון להישנות סרטן שד בנשים לאחר טיפול כנגד סרטן שד בסיכון גבוה  (JAMA Netw Open)

הקפדה על ההמלצות לאורח חיים בריא מטעם ה-American Institute for Cancer Research וה-American Cancer Society מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן שד ותמותה בקרב נשים לאחר טיפול כנגד סרטן שד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי האיגודים המקצועיים בארצות הברית מפרסמים בקביעות המלצות למניעת ממאירות. עם זאת, לא ידוע אם להמלצות אלו השפעה על הישרדות נשים עם סרטן שד בסיכון גבוה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם הקפדה על ההמלצות למניעת ממאירות לפני, במהלך ושנה ושנתיים לאחר טיפול כנגד סרטן שד מפחיתה את הסיכון להישנות המחלה ותמותה.

מחקר DELCaP (או Diet, Exercise, Lifestyle, and Cancer Prognosis Study) היה מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, שנועד לבחון את אורח החיים לפני האבחנה, במהלך טיפול ושנה ושנתיים לאחר השלמת הטיפול. מדגם המחקר כלל נשים שלא קיבלו טיפול כימותרפי ואובחנו עם סרטן שד בסיכון גבוה בשלב I עד III, אשר הוגדר כמחלה עם מעורבות קשריות לימפה, שלילית לקולטנים להורמונים, בגודל של מעל 1 ס”מ, או כל גידול גדול מ-2 ס”מ.

החוקרים התבססו על מדד אורח חיים שכלל נתונים מארבע נקודות זמן ושבעה אורחות חיים: פעילות גופנית, מדד מסת גוף, צריכת פירות וירקות, צריכת בשר אדום ומעובד, צריכת משקאות ממותקי-סוכר, צריכת אלכוהול ועישון. מדד גבוה יותר העיד על אורח חיים בריא יותר.

התוצאים העיקריים כללו את שיעורי הישנות המחלה ושיעורי תמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 1,340 נשים (גיל ממוצע של 51.3 שנים) אשר השלימו את השאלון בתחילת המחקר. מרבית הנשים אובחנו עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים (65.3%) והיו בעלות השכלה על-תיכונית (71.2%).

מניתוח רב-משתני עלה כי בנשים עם מדד אורח חיים בריא הגבוה ביותר, בהשוואה לאלו עם המדד הנמוך ביותר, תועדה ירידה של 37% בסיכון להישנות המחלה (יחס סיכון של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.48-0.82) וירידה של 58% בסיכון לתמותה (יחס סיכון של 0.42, רווח בר-סמך 95% של 0.30-0.59).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התערבות לשינוי אורחות החיים עשויה לסייע בדחיית ומניעת הישנות סרטן שד ותמותה בנשים עם סרטן שד בסיכון גבוה. הדרכה והתערבויות שנועדו לסייע לנשים להקפיד על ההמלצות למניעת מחלות ממאירות לאורך רצף הטיפול בסרטן עשויות לסייע בהפחתת הסיכון להישנות המחלה הממארת.

JAMA Netw Open, May 4, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה