הבדלים מגדריים בתוצאות אוטם לבבי חד בחולים צעירים (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים כי בנשים צעירות עם אוטם לבבי חד תועד שיעור סיבוכים גבוה יותר בשנה לאחר השחרור מבית החולים, בהשוואה לגברים צעירים עם אוטם לבבי. עוד תועדו הבדלים בשיעור האשפוזים עקב מחלה כלילית, אך גם אשפוזים מסיבות לא-לבביות היו נפוצים יותר בנשים לעומת גברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המצב הרפואי לאחר אוטם לבבי חד גרוע יותר בנשים צעירות לעומת גברים לאחר האירוע הראשון של אוטם לבבי חד. עם זאת, לא ידוע אם בנשים בסיכון מוגבר לאשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם ועקב סיבות אחרות בשנה הראשונה לאחר שחרור מבית החולים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע אם ישנם הבדלים מגדריים בסיבות לאשפוז ובמהלך הזמנים לאורך שנה לאחר אשפוז עקב אוטם לבבי חד של מבוגרים בגילאי 18-55 שנים.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר VIRGO (או Variation in Recovery: Role of Gender on Outcomes of Young AMI Patients), אשר כלל מבוגרים צעירים עם אוטם לבבי חד מ-103 בתי חולים ברחבי ארצות הברית. הבדלים מגדריים בשיעור האשפוזים מכל-סיבה ובשיעור האשפוזים מסיבות ספציפיות נבחן עפ”י חישוב שיעורי ההיארעות ל-1,000 שנות-אדם.

מדגם המחקר כלל 2,979 חולים, כאשר אשפוז אחד לכל הפחות תואר ב-905 חולים (30.4%) בשנה שלאחר השחרור מבית החולים. הגורמים המובילים לאשפוז כללו מחלה כלילית (שיעורי היארעות של 171.7 מקרים בנשים לעומת 117.8 מקרים בגברים), ולאחריהם אשפוזים מסיבות לא-לבביות (שיעורי היארעות של 145.8 מקרים בנשים לעומת 69.6 מקרים בגברים). יתרה מזאת, החוקרים זיהו הבדלים מגדריים באשפוזים על-רקע מחלה כלילית (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.70, p=0.02) ובאשפוזים מסיבות לא-לבביות (יחס סיכון של 1.51, רווח בר-סמך 95% של 1.13-2.07).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הבדלים מגדריים בשיעור הסיבוכים בחולים צעירים לאחר אוטם לבבי חד.

J Am Coll Cardiol. 2023 May, 81 (18) 1797–1806

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה