מה בין רמות פריטין בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם על-רקע היריון? (Front Nutr)

הסיכון להפרעות יתר לחץ דם על-רקע היריון עולה עם עליה ברמות פריטין בדם בשלב מוקדם של ההיריון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקורלציה בין רמות פריטין בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם בהיריון. הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 43,421 נשים הרות עם עובר יחיד, אשר השלימו בדיקות מעקב במהלך ההיריון בין ינואר 2018 ועד דצמבר 2020. על-פי רישומי היריון, הנשים סווגו ככאלו ללא יתר לחץ דם, נשים עם יתר לחץ דם הריוני, קדם-רעלת היריון וקדם-רעלת היריון עם מאפיינים חמורים לפי דרגת המחלה.

החוקרים אספו נתונים אודות רמות פריטין בדם בשלב מוקדם של ההיריון (עד 12 שבועות היריון) ובשלב מאוחר של ההיריון (לאחר 28 שבועות היריון). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין רמות פריטין בדם בהיריון מוקדם ובין היארעות הפרעות יתר לחץ דם על-רקע היריון.

מדגם המחקר כלל 30,703 נשים הרות, מהן 1,103 נשים עם הפרעות יתר לחץ דם על-רקע היריון. מבין אלו, 418 אובחנו עם יתר לחץ דם הריוני, 12 אובחנו עם יתר לחץ דם כרוני, 332 נשים אובחנו עם קדם-רעלת היריון ו-341 נשים עם קדם-רעלת היריון עם מאפיינים חמורים.

רמות פריטין בדם בשלב מוקדם ומאוחר של ההיריון היו גבוהות יותר משמעותית בנשים עם הפרעות יתר לחץ דם בהיריון, בהשוואה לנשים ללא יתר לחץ דם וההבדלים היו בולטים במיוחד בהיריון מוקדם.

מניתוח סטטיסטי עלה כי רמות פריטין בדם בהיריון מוקדם היו יעילות יותר בניבוי הפרעות יתר לחץ דם של היריון לעומת רמות פריטין בדם בהיריון מאוחר וכן היוו גורם סיכון בלתי-תלוי להפרעות יתר לחץ דם על-רקע היריון (יחס סיכויים מתוקן של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.09) לאחר תקנון לערפלנים.

רמות פריטין בדם מעל 64.22 מ”ג/ליטר בהיריון מוקדם לוו בסיכון מוגבר להתפתחות הפרעות יתר לחץ דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר, רמות פריטין בדם עשויות לשמש לפיתוח הנחיות בנוגע לטיפול בתוספי ברזל בנשים הרות.

Front Nutr, Apr 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה