אבחנה של COVID-19 בדרגה חמורה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת (JAMA Network Open)

קורונה

אבחנה של COVID-19 מלווה בעליה של למעלה מפי שלוש בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בתוך שנה מהזיהום הנגיפי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקנדה שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים בין השנים 2020 ו-2021 אודות 629,935 משתתפים, מהם 20% עם אבחנה של COVID באותה תקופת זמן. מרבית המשתתפים במחקר לא קיבלו חיסון מאחר וחיסונים לא היו זמינים באותה עת. המידע הרפואי מבוסס על מאגר מקולומביה הבריטית בקנדה ומשך המעקב אחר החולים עומד על 257 ימים.

בקרב גברים שפיתחו אף מחלה קלה על-רקע הזיהום הנגיפי תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לאבחנה של סוכרת מסוג 2, בהשוואה לגברים שלא נדבקו בנגיף. בשים לא תועד סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת, אלא אם פיתחו מחלה חמורה משנית לזיהום בנגיף הקורונה.

הן בגברים והן בנשים עם COVID-19 בדרגה חמורה תועד הסיכון הגבוה ביותר להתפתחות סוכרת. בחולים שאושפזו לקבלת טיפול כנגד COVID תועד סיכון גבוה יותר מכפליים לאבחנה של סוכרת מסוג 2, ובאלו שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ תועדה עליה של למעלה מפי שלוש בסיכון לסוכרת.

החוקרים מזהירים כי אין אפשרות לקבוע על-סמך הממצאים כי COVID גורם להתפתחות סוכרת; במקום זאת, במאמר מערכת שפורסם לצד המחקר, מומחים בתחום טוענים כי קיים בסיס הגיוני לקשר בין הזיהום הנגיפי ובין סוכרת, מאחר וידוע כי נגיף הקורונה משפיע על הלבלב ופוגע בייצור אינסולין.  דחק מסוג זה עשוי להביא למעבר מטרום-סוכרת לסוכרת.

החוקרים משערים כי דפוס העלייה בשיעורי אבחנת סוכרת לאחר זיהום בקורונה עשוי להביא לעליה בשיעורי הופעת המחלה באוכלוסייה הכללית בהיקף של 3-5%.

JAMA Network Open, April 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה