ההשפעה של ריצה על התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך (Orthop J Sports Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Orthopedic Journal of Sports Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שכיחות עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך אינה גבוהה יותר בקרב רצים למרחקים בינוניים, בהשוואה לאלו שאינם נוהגים לרוץ. יתרה מזאת, בקרב אלו שאינם נוהגים לרוץ תועדה שכיחות גבוהה יותר של כאבי ברכיים וייתכן סיכון מוגבר לניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך, בהשוואה לאלו שנוהגים לרוץ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים הציעו כי ריצה מעלה את הסיכון לאוסטיאוארתריטיס של הברך, בעוד שאחרים הציעו כי לריצה השפעה מגנה על התפקוד. מטרתם כעת הייתה להשלים סקירה שיטתית של הספרות הרפואית במטרה לקבוע את ההשפעה של ריצה על התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך.

הסקירה השיטתית הושלמה ע”י חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane Library ו-Embase לזיהוי מחקרים שבחנו את ההשפעה של ריצה מצטברת על התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך או שינויים בסחוס על-בסיס בדיקות הדמיה ו/או תוצאים לפי דיווח המטופל. החולים שנכללו במחקר עברו הערכה על-בסיס צילומי רנטגן, בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית ותוצאים לפי דיווח המטופל (נוכחות כאבי ברכיים, שאלון Health Assessment Questionnaire-Disability Index ומדד Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score).

הסקירה כללה 17 מחקרים עם 7,194 רצים (גיל ממוצע של 56.2 שנים) ו-6,947 לא-רצים (גיל ממוצע של 61.6 שנים), אשר ענו על קריטריוני הסקירה. משך המעקב הממוצע עמד על 55.8 חודשים בקבוצת הרצים ועל 99.7 חודשים בקרב אלו שלא נהגו לרוץ.

מהנתונים עולה כי שיעורי הימצאות כאבי ברכיים היו גבוהים יותר משמעותית בקרב אלו שלא נהגו לרוץ (p<0.0001). למרות שמחקר אחד דיווח על שיעורי הימצאות גבוהים יותר משמעותית של אוסטיאופיטים במפרקי טיביו-פמורל ופטלו-פמורל בקרב אלו שנהגו לרוץ, מחקרים רבים לא זיהו הבדלים משמעותיים בשיעורי עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך או עובי הסחוס לפי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית בין אלו שנהגו לרוץ ואלו שלא נהגו לרוץ (p>0.05).

מחקר אחד דיווח על סיכון גבוה יותר משמעותית להתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך לניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך בקרב אלו שלא נהגו לרוץ (4.6% לעומת 2.6%, p=0.014).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בטווח הקצר, ריצה אינה מלווה בהחמרת תוצאים לפי דיווח המטופל או סימנים הדמייתיים של אוסטיאוארתריטיס של הברך ועשויה אף להגן מפני התפתחות כאבי ברכיים.

Orthop J Sports Med, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה