נוגדנים כנגד SSA/RO מנבאים סיכון מוגבר לסיבוכי הריון (Pediatr Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatric Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נוגדנים כנגד SSA/RO עשויים להגיע על סיכון מוגבר לסיבוכי הריון, כולל הפלה ספונטאנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוגדנים כנגד SSA/RO משמשים לעיתים קרובות לאבחנה של תסמונת שיוגרן ולופוס. הטיפול בזמן הריון בנשים עם מחלות אוטואימוניות מהווה חלק אינטגרלי מהטיפול במחלה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין נוכחות נוגדנים כנגד SSA/RO ובין תוצאות ההיריון באם וביילוד. לצורך כך, החקורים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane, Embase ו-Web of Science, לזיהוי מחקרי עולם-אמיתי, תצפיתיים, שפורסמו בין 2000 ועד אוקטובר 2022 ודיווחו על תוצאות הריון בנשים עם נוגדנים כנגד SSA/RO.

החוקרים בחנו שתי קטגוריות של תוצאי סיום: תוצאי סיום אימהיים שכללו הפסקת הריון, הפלה ספונטאנית, לידה מוקדמת וניתוח קיסרי; תוצאי סיום עובריים, שכללו תמותה פרינטאלית, גדילה תוך-רחמית איטית, פיברואלסטוזיס אנדוקרדיאלי, קרדיומיופתיה מורחבת, חסם הולכה מולד, הישנות חסם הולכה מולד ולופוס עורי של היילוד.

הסקירה כללה 890 מאמרים עם 1,675 חולים ו-1,290 הריונות. באשר לתוצאים האימהיים, הנתונים הצביעו על שיעורי הפסקת הריון של 4%, שיעורי הפלות ספונטאניות של 5%, כאשר 26% מהנשים עברו לידה מוקדמת ו-50% עברו ניתוח קיסרי.

באשר לתוצאים בעובר, שיעורי תמותה פרינטאלית עמדו על 4%, שיעורי גדילה תוך-רחמית איטית עמדו על 3% ושיעורי פיברואלסטוזיס אנדוקרדיאלי עמדו על 6%. עוד מדווחים החוקרים כי 6% מהחולים אובחנו עם קרדיומיופתיה מורחבת, 7% אובחנו עם חסם הולכה מולד, 12% אובחנו עם הישנות חסם הולכה מולד, ב-18% הייתה עדות ללופוס עורי של היילוד וב-12% אובחנה מחלה של כבד ודרכי מרה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מדגישים את החשיבות של נוגדנים כנגד SSA/RO על תוצאים באם וביילוד בזמן היריון. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את הממצאים הללו.

Pediatr Rheumatol, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה