חשיפה לאוזון מלווה בעליה בסיכון ליתר לחץ דם הריוני בטרימסטר הראשון (JAMA Netw Open)

חשיפה לאוזון מלווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם הריוני במהלך הטרימסטר הראשון להיריון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון הגבוה ביותר ליתר לחץ דם הריוני על-רקע חשיפה לאוזון תועדה במהלך השבועות הראשונים להיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד מחקרים העידו כי חשיפה למזהמים באוויר, דוגמת חומר חלקיקי עדין ודו תחמוצת החנקן, מלווים בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם באוכלוסייה הכללית. כעת הם השלימו מחקר שכלל 7,841 נשים הרות (גיל ממוצע של 30.4 שנים) בין מרץ 2017 ועד דצמבר 2018 ממרכז רפואי אחד בשנחאי. כל המשתתפות היו תושבות שנחאי, ללא מחלה זיהומית או מחלה כרונית לא-מדבקת לפני ההיריון. חשיפה לאווזן במהלך ההיריון התבססה על מודל זמן-מרחב ייעודי.

התוצאים העיקריים כללו אבחנה של יתר לחץ דם הריוני וקדם-רעלת היריון במהלך היריון על-פי חשיפה לאוזון.

מהנתונים עולה כי 3.2% מהמשתתפות אובחנו עם יתר לחץ דם הריוני ו-5.2% אובחנו עם קדם רעלת היריון. בקרב נשים הרות עם הפרעות יתר לחץ דם בהיריון תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר לפני ההיריון ורמת השכלה נמוכה יותר, בהשוואה לנשים ללא הפרעות יתר לחץ דם.

רמת החשיפה הממוצעת לאוזון עמדה על 87.66 מק”ג/מ3 במהלך הטרימסטר הראשון ו-106.13 מק”ג/מ3 במהלך הטרימסטר השני להיריון. החוקרים מציינים כי כל עליה של 10 מק”ג/מ3 בחשיפה לאוזון במהלך הטרימסטר הראשון לוותה בסיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם הריוני (סיכון יחסי של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.57). מנגד, לא זוהה קשר בין חשיפה לאוזון במהלך ההיריון ובין הסיכון לקדם רעלת היריון.

עוד עולה מהנתונים קשר חשיפה-תגובה בין חשיפה לאוזון ובין הסיכון ליתר לחץ דם הריוני.

ממצאי המחקר מעידים כי השבועות הראשונים להיריון מהווים חלון זמנים בו הנשים רגישות במיוחד לחשיפה לאוזון עם סיכון מוגבר ליתר לחץ דם הריוני. ישנה חשיבות להגבלת חשיפה לאוזון במטרה להפחית את הסיכון ליתר לחץ דם הריוני.

JAMA Netw Open, April 3, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה