ניהול מחלות ראומטיות באמצעות דיאטה ותזונה (French Society of Rheumatology)

מחקר חדש הראה כי מטופלים רבים הסובלים ממחלות ראומטיות דלקתיות כרוניות, משנים את צריכת המזון שלהם במטרה להשפיע על התייצגות המחלה

מטופלים עם מחלות ראומטיות דלקתיות כרוניות (IRDs – Inflammatory Rheumatic Diseases) מבצעים שינויים בצריכת המזון, לדוגמה, אחד מתוך ארבעה מטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית  צורכים מזון בהתאם לדיאטת אלימינציה. פרופ’ קלייר דייאן, ראומטולוגית בבית החולים האוניברסיטאי האזורי של מונפלייה, צרפת, לקחה חלק בצוות עבודה רב-תחומי שהפיץ את ההמלצות התזונתיות של האגודה הצרפתית לראומטולוגיה עבור מטופלים עם IRDs כרוניים. המלצות אלו הוצגו במאמר שפורסם בשנת 2022. ה-IRDs העיקריות, שמשפיעות על 600,000 אנשים בצרפת, כוללות דלקת מפרקים שגרונית (RA), דלקות מפרקים ספונדילוארטרופתיות (SpA) ודלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). RA היא השכיחה ביותר ופוגעת בכ-0.5% מהאוכלוסייה הכללית, בעיקר בנשים בגיל המעבר, בעוד ש-SpA שמשפיעה על כ-0.3% מהאוכלוסייה הכללית, שכיחה יותר בקרב גברים, בעיקר מתחת לגיל 35.

כיום, קיימות תרופות רבות, למעלה מ-15, שנועדו לשפר את מצבם של המטופלים עם IRDs, אך חלק מהתסמינים, כאבי פרקים ונוקשות, עייפות ועוד, עלולים להימשך למרות הטיפול התרופתי. זאת בנוסף לתופעות הלוואי אשר נגרמות לעיתים. 25% מהמטופלים סוברים כי המזון שהם צורכים משפיע על התסמינים, כך שישנם מאכלים מסוימים שמשפרים אותם, בעוד אחרים מחמירים אותם. בעקבות זאת, המטופלים מנסים לעיתים דיאטת אלימינציה או להימנע מזונות מסוימים. פרופ’ דייאן אמרה כי “70% מתאי החיסון ממוקמים במעיים, ולכן איכות המזון הנצרכת כל כך חשובה”. במאמר שפורסם בשנת 2020, החוקרים גילו כי שלמות מחסום המעי מהווה נקודת ביקורת חשובה במעבר ממצב אוטואימוני למצב דלקתי.

המחקר כלל 300 מטופלים מבוגרים שסבלו ממחלה דלקתית כרונית אימונית (IMID), כולל RA, PsA, מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ופסוריאזיס. התוצאות הראו כי לאחר האבחנה, 44% מהמטופלים שינו את הרגלי האכילה שלהם. מתוכם, 69% ביצעו את השינוי מיוזמתם (27% ביצעו דיאטה נטולת לקטוז, 18% דיאטה נטולת גלוטן, 17% דיאטה מאוזנת, 13% דיאטה דלת סוכר), ו-13% ביצעו זאת בעקבות המלצה של איש מקצוע מתחום הבריאות.

מחקר אחר, שכלל 217 מטופלים עם RA, מצא שכמעט רבע מהמטופלים דיווחו כי מזונות מסוימים השפיעו על תסמיני המחלה, חלקם משפרים את התסמינים (למשל, דגים, תרד, תותים) בעוד חלקם מחמירים אותם (למשל, בשר אדום, סודה עם סוכר, קינוחים). בהתאם לכך, 24.3% מכלל המשתתפים דיווחו על הימנעות ממזונות משום שהם מחמירים את תסמיני ה-RA.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה