תוצאות מבטיחות לטיפול ב-Exenatide כנגד יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופתי (Brain)

שבץ

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Brain עולות תוצאות מבטיחות לטיפול ב-Exenatide, אגוניסט לקולטן ל-GLP-1 המשמש לטיפול בסוכרת מסוג 2, כאפשרות טיפול כנגד יתר לחץ תוך-גולגולתי אידיופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ תוך גולגולתי אידיופתי הינו מצב כרוני המתאפיין בעליה לא-מוסברת בלחץ תוך-גולגולתי. עליה במשקל הינה גורם סיכון מג’ורי להתפתחות הפרעה זו, כאשר נפוצה בעיקר בנשים בגיל הפוריות עם השמנה.

החוקרים השלימו מחקר בשלב 2 במטרה לבחון את מקומו של Exenatide בטיפול ביתר לחץ תוך-גולגולתי, בתקווה כי מחקר זה ישמש כבסיס למחקר בשלב 3.

המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, כלל 16 נשים (גיל ממוצע של 28 שנים) עם יתר לחץ תוך-גולגולתי פעיל. הנשים קיבלו מנת העמסה של Exenatide במינון 20 מק”ג בזריקה תת-עורית (7 חולים) או נפל מקביל של סליין פלסבו 0.9% (8 חולים) וטופלו לאורך 12 שבועות ב- Exenatide במינון 10 מק”ג או בנפח דומה של פלסבו, פעמיים ביום.

התוצא הקליני העיקרי היה ההבדל בלחץ תוך-גולגולתי בין Exenatide ובין פלסבו כפי שנקבע לפי ניטור לחץ תוך-גולגולתי לאחר 2.5 שעות, 24 שעות ו-12 שבועות.

הטיפול ב- Exenatide הפחית בצורה משמעותית וניכרת את הלחץ התוך-גולגולתי בשלוש נקודות הזמן. ההבדל בלחץ תוך-גולגולתי בין הקבוצות עמד על 4.2- מ”מ כספית (p=0.048) לאחר 2.5 שעות, 4.7- מ”מ כספית (p=0.030) לאחר 24 שעות ו-4.1- מ”מ כספית (p=0.058) לאחר 12 שבועות.

הטיפול ב- Exenatide גם הוביל לירידה משמעותית במספר ימי כאב בחודש (ירידה של 7.7 ימים) מתחילת המחקר עד לאחר 12 שבועות. ירידה במספר כאבי ראש חודשיים של 1.5-2 ימים נחשבת משמעותית במחקרים אקראיים ומבוקרים של חולים עם מיגרנה כרונית.

עוד מדווחים החוקרים כי Exenatide הוביל לשיפור משמעותי בחדות הראיה לאחר 12 שבועות. היקף השינוי (5 אותיות) היה דומה לשורה אחת במדד חדות ראיה.

הטיפול ב- Exenatide לווה באירועים חרגים חמורים. סך שיעור האירועים החריגים היה נמוך, כאשר בחילות (אשר חלפו במהלך השבוע הראשון) תועדו כתופעת הלוואי הנפוצה ביותר (85% מהחולים). להפחתת הצורך בזריקות תדירות ובסיכון לבחילות, תכשיר Exenatide חד-שבועי ייבחן במחקר נפרד.

החוקרים מצפים מאוד לבחון את השפעות הטיפול התרופתי במחקרים קליניים בשלב 3.

Brain, March 13, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה