מה בין צריכת חומצות שומן בתזונה ובין סרטן רירית רחם? (BMC Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכה מוגברת של חומצה גמא-לינולנית (γ-linolenic acid) וחומצה אלפא-לינולאית (α-linoleic acid) מן הצומח מלווים בסיכון מופחת לסרטן רירית הרחם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה עשויה להשפיע על גורמי סיכון חשובים לסרטן רירית הרחם, דוגמת השמנה ודלקת. עם זאת, אין עדויות רבות אודות ההשפעה של גורמים תזונתיים ספציפיים וכעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין חומצות שומן בתזונה ובין הסיכון לממאירות רירית הרחם במדגם EPIC (או European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition).

מדגם המחקר כלל 1,886 מקרים חדשים של סרטן רירית רחם ו-297,432 ביקורות. כל המשתתפות היו במעקב לאורך פרק זמן ממוצע של 8.8 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכת חומצות שומן ממקורו שונים, כפי שנקבע על-פי שאלוני תזונה, ובין הסיכון לסרטן רירית רחם.

מהנתונים עולה קשר הפוך בין צריכת חומצה גמא-לינולנית ובין הסיכון לסרטן רירית רחם (יחס סיכון בהשוואת חמישון חמישי מול ראשון של 0.77, p=0.01). קשר זה נבע בעיקר מצריכת חומצה גמא-לינולנית ממקורות מן הצומח (יחס סיכון לכל עליה של יחידה של 0.94, p=0.01), אך לא צריכה ממקורות מן החי (p=0.92).

בנוסף, החוקרים זיהו קשר שלילי בין צריכת חומצה אלפא-לינולאית מירקות ובין הסיכון לסרטן רירית רחם (יחס סיכון לכל עליה של יחידה של 0.93, p=0.04).

לא זוהה קשר משמעותי בין חומצות שומן אחרות, לבד או יחדיו, ובין הסיכון לסרטן רירית רחם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכה מוגברת של חומצות שומן מסוימות עשויה להגן מפני התפתחות סרטן רירית הרחם.

BMC Cancer, Feb 16, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה