חשיבות בדיקות סקר למוות לבבי פתאומי בספורטאים תחרותיים (Eur Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תכנית בדיקות סקר למוות לבבי פתאומי בספורטאים תחרותיים הובילה לזיהוי מחלות לב וכלי דם בסיכון למוות לבבי פתאומי בצעירים ובשכיחות גבוהה יותר עם הערכות חוזרות. מבין הילדים שעברו בדיקות סקר, היארעות מקרי דום לב על-רקע פעילות ספורט לאורך מעקב ארוך-טווח הייתה נמוכה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לדווח על התוצאות ארוכות הטווח של תכנית PPS (או Preparticipation Screening) להערכת מחלות לב וכלי דם בספורטאים תחרותיים צעירים.

החוקרים בחנו את הדיוק האבחנתי של מחלות בסיכון למוות לבבי פתאומי, את העלויות של הערכות חוזרות ואת התוצאות ארוכות הטווח של תכנית PPS במדגם גדול של ילדים בגילאי 7-18 שנים מאיטליה. תכנית PPS הושלמה כל שנה וכלל היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית, בדיקת אק”ג במנוחה ומבחן מאמץ; בדיקות נוספות הושלמו בספורטאים עם ממצאים חריגים.

לאורך 11 שנות המחקר, 22,324 ילדים (62% בנים, גיל ממוצע של 12 שנים בעת בדיקת הסקר הראשונה) השלימו 65,397 הערכות שנתיות (חציון של 2.9 הערכות לילד).

מחלות לב וכלי דם בסיכון למוות לבבי פתאומי זוהו ב-69 ילדים (0.3%) וכללו מחלת לב מולדת (17 חולים), מחלות בתעלות היונים (14 חולים), מחלות שריר הלב (15 חולים), צלקת לא איסכמית בחדר שמאל עם הפרעות קצב חדריות (18 חולים) ומחלות אחרות (5 חולים).

מחלות קרדיווסקולאריות בסיכון זוהו בכל טווח הגילאים והיו נפוצות יותר בילדים בגילאי 12 שנים ומעלה (63 ילדים, 91%) ובהערכות חוזרות (44 חולים, 64%). העלות המשוערת לכל אבחנה עמדה על 73,312 יורו.

במהלך מעקב של 7.5 שנים, ילד אחד עם הערכה תקינה חווה אירוע של דום לב שעבר החייאה בזמן פעילות ספורט (שיעור אירועים של 0.6 מקרים ל-100,000 ספורטאים בשנה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תכנית PPS הובילה לזיהוי מחלות לב וכלי דם בסיכון למוות לבבי פתאומי בילדים בכל הגילאים, עם שכיחות גבוהה יותר בעקבות הערכות חוזרות.

Eur Heart J, Feb 10, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה