פעילות גופנית מפחיתה שומן כבדי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Am J Gastroenterol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology עולה כי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, פעילות גופנית עשויה להביא לשיפור משמעותי קלינית בשומן כבדי, בהשוואה לטיפול סטנדרטי בלבד,

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימון גופני מהווה מרכיב חשוב בטיפול במחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול; עם זאת, לא ברור אם הקפדה על פעילות גופנית עשויה להביא לשיפור משמעותי קלינית בשומן כבדי. כעת הם בחנו את הקשר בין פעילות גופנית ובין תגובה לטיפול על-פי תכולת שומן כבדי על-פי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית.

החוקרים זיהו מחקרים אקראיים ומבוקרים במבוגרים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, אשר פורסמו עד מרץ 2022. הם בחנו את תוצאות אימון גופני לעומת העדר אימון גופני על השגת היעד העיקרי של ירידה יחסית של לפחות 30% בתכולת שומן כבדי כפי שנקבע בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (הסף הנדרש לשיפור היסטולוגי בפעילות סטיאטוהפטיטיס לא-אלכוהולית, נסיגה של סטיאטוהפטיטיס לא-אלכוהול ושלב פיברוזיס כבדי).

הסקירה כללה 14 מחקרים עם 551 משתתפים (גיל ממוצע של 53.3 שנים; מדד מסת גוף של 31.1 ק”ג/מ2).

בקרב אלו שהקפידו על פעילות גופנית תועד סיכוי גבוה יותר להשגת ירידה יחסית של 30% ומעלה בשומן כבדי לפי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (יחס סיכויים של 3.51, רווח בר-סמך 95% של 1.49-8.23) בהשוואה לביקורות.

מינון פעילות גופנית של לפחות 750 MET בשבוע (לדוגמא, 150 דקות בשבוע של הליכה מהירה) הוביל לתגובה משמעותית (יחס סיכויים לתגובה לפי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של 3.73, רווח בר-סמך 95% של 1.34-10.41), אך פעילות גופנית במינונים נמוכים לא הדגימו השפעה דומה.

התגובה לטיפול הייתה בלתי-תלויה בירידה משמעותית קלינית במשקל הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ללא תלות בירידה במשקל, פעילות גופנית מלווה בסיכוי גבוה פי 3.5 להשגת תגובה משמעותית קלינית בתכולת שומן כבדי לפי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, בהשוואה לטיפול סטנדרטי. ממצאים אלו תומכים בתועלת של אימון גופני, ללא תלות בהשפעה על משקל הגוף, בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

Am J Gastroenterol, Jan 30, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה