איתור פיברוזיס כבדי במטופלים עם סיכון גבוה למחלת כבד (Hepatology)

כבד
הנחיה חדשה של האגודה האמריקאית לחקר מחלות כבד ממליצה לאנשים בסיכון גבוה למחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD), לבצע בדיקה לאיתור פיברוזיס מתקדם

הנחיה חדשה של האגודה האמריקאית לחקר מחלות כבד ממליצה לאנשים בסיכון גבוה למחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD), כגון אלו עם סוכרת מסוג 2 או השמנת יתר, לבצע בדיקה לאיתור פיברוזיס מתקדם. ההנחיות, שפורסמו ב-Hepatology, משקפות את ההתקדמות האחרונה באבחון וניהול של NAFLD, כולל בדיקות לא פולשניות.

מחברת ההנחיה הראשית, ד”ר מרי א. רינלה, אוניברסיטת שיקגו לרפואה, מדגישה את החשיבות שבזיהוי חולים בשלב מוקדם כדי למנוע ולהפחית  את מספר החולים עם מחלה מתקדמת. היא אמרה גם ש” למרות שאין תרופה מאושרת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) עבור NAFLD, רופאים עדיין יכולים לתמוך במטופלים שלהם ולהציע שינויים באורח החיים”.

בנוסף לסריקה לאיתור פיברוזיס מתקדם באנשים בסיכון גבוה, ההנחיה מנחה על הערכת סיכון ראשוני באמצעות מדד FIB-4 (בדיקה לא פולשנית חדשה להערכת פיברוזיס בכבד) כל שנה עד שנתיים בחולים עם טרום סוכרת, סוכרת מסוג 2, עדות הדמייתית של סטאטוזיס בכבד ועוד. זאת משום שבהערכות של פיברוזיס כבדי, ממצאים כמו נוקשות כבד מוגברת מאוד, FIB-4 וציוני פיברוזיס בכבד יכולים לנבא סיכון מוגבר לאי ספיקת כבד ותמותה. כמו כן, מטופלים עם סטאטוהפטיטיס לא אלכוהולי (NASH) זקוקים לניטור שגרתי, מכיוון שהם נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לפגיעה כבדית.

האגודה האמריקאית ממליצה גם למטופלים עם NAFLD הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר להתחיל דיאטה מופחתת קלוריות מכיוון שירידה במשקל “משפרת סטאטוזיס בכבד, NASH ופיברוזיס כבדי “, נכתב בהנחיה. כמו כן, יש לשקול ניתוח בריאטרי במטופלים מתאימים בשל יעילותו בפתרון NAFLD ו-NASH ברוב החולים ללא שחמת. עם זאת, בחולים עם שחמת, הבטיחות והיעילות של ניתוח בריאטרי אינם מבוססים, ולכן יש צורך ב”הערכת תועלת-סיכון מדוקדקת על ידי צוות רב תחומי של מומחים”, מציינים המחברים. בנוסף, ההנחיה קובעת שחלק מהתרופות שנלקחות עבור מחלות נלוות מועילות גם לחולים עם NASH, ביניהן, Ozempic, Actos, תוספי ויטמין E ועוד. עם זאת, נתונים זמינים על אותן תרופות לא מראים תועלת אנטי-פיברוטית ולא נחקרו בחולים עם שחמת.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה