חשיפה לרעש כלי תחבורה מלווה בסיכון מוגבר לטנטון (Environ Health Perspect)

חשיפה לרעש כלי תחבורה בשכונת המגורים מלווה בסיכון מוגבר לטנטון, בפרט בקרב נשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Environmental Health Perspectives.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין חשיפה לרעש כלי תחבורה בשכונת המגורים ובין מספר תוצאים רפואיים בתיווך תגובת דחק, כולל מחלות לב, סוכרת ואירועים מוחיים. עם זאת, לא נערכו מחקרים רבים להערכת החשיפה לרעש על תפקודי השמיעה.

מחקר העוקבה הארצי כלל את כל התושבים בדנמרק בגילאי 30 שנים ומעלה, מהם 40,692 חולים עם אבחנה של טנטון.

החוקרים חישבו את הממוצע המשוקלל של חשיפה לרעש לאורך שנה, חמש שנים ועשר שנים בכתובות מגורים ברחבי נמרק בין 1990 ועד 2017 באמצעות מודל של תנועה ורעש. הם גם אספו נתונים אודות הרמה הסוציו-האקונומית ברמת אזור המגורים וברמת התושב.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר חיובי בין הסיכון לטנטון ובין חשיפה לרעש תנועה בכביש. כל עליה של 10 דציבלים במהלך עשר שנים לוותה בעליה של 2-6% בסיכון לטנטון. הסיכון להופעת טנטון היה גבוה יותר בקרב נשים, באלו עם רמת השכלה ורמת הכנסה גבוהה יותר ובאלו ללא היסטוריה של אובדן שמיעה.

רעש של פסי רכבת לרוב נתפס כפחות מציק, בהשוואה לרעש כל כלי תחבורה בכביש, ממצא העשוי להסביר מדוע מקור ראש זה אינו מספיק בכדי להחמיר תסמיני טנטון. מערכת הרכבות בדנמרק כוללת בעיקר רכבות נוסעים, אשר לרוב אינן פועלות בלילה, לכן לא גורמות להפרעות שינה בהיקף דומה לזה של רעש מכלי תחבורה בכבישים.

החוקרים כותבים כי המנגנונים בבסיס הממצאים עשויים לכלול תגובות דחק עקב חשיפה לרעש והפרעות שינה, העשויים להגדיל את המודעות לטנטון ולהחמיר את הפרעת השמיעה. החשיפה לרעש משפיעה על השינה, לה חשיבות בבריאות הגופנית והנפשית.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לשקול אמצעים לשיפור איכות השינה בקרב אלו המתגוררים בסמוך לכבישים סואנים.

Environ Health Perspect, Feb 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה