פרופיל ביטוי של 31 גנים עשוי לסייע בהליכי קבלת החלטות לטיפול אדג’וונטי במלנומה (מתוך כנס ה- South Beach Symposium)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-South Beach Symposium עולה כי בדיקה להערכת פרופיל ביטוי של 31 גנים מנבאת היטב את סיכויי ההישרדות ספציפית עקב מלנומה ועשויה לסייע בהנחיית רופאים בהליכי קבלת החלטות לטיפול אדג’וונטי כנגד המחלה הממארת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ללא תלות במעורבות קשרית לימפה זקיף, שיעורי הישנות או מחלה גרורתית עומדים על 10-24% מהחולים עם מלנומה, כאשר שיעורי ההישרדות ספציפית למלנומה נעים בין 82% עד 99%. יתרה מזאת, במחקר KEYNOTE-716 נמצא כי שיעור האירועים החריגים עם טיפול אדג’וונטי עומד על 80%, כאשר 18% מהחולים הפסיקו את הטיפול.

מחקרים קודמים הראו כי הבדיקה להערכת פרופיל הביטוי של 31 גנים (GEP או Gene Expression Profile) ניבא בהצלחה את ההישרדות של חולים עם מלנומה עורית בשלב I עד III. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון תוצאות בדיקת 31-GEP לזיהוי חולים עם גידול בסיכון גבוה לפי המאפיינים הביולוגיים, עם ביופסיה שלילית של קשרית הזקיף.

החוקרים זיהו 3,271 חוךים שהשלימו את בדיקת 31-GEP בין 2016 ו-2018 וסיווגו את החולים לקטגוריות לפי סיכויי ההישרדות שלהם, כאשר אלו בקטגוריית 1a היו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לשרוד (99.7%) ואלו בקטגוריית 2b היו בעלי סיכויי ההישרדות הנמוכים ביותר (91.8%).  בקרב חולים בקטגוריית 1b/2a סיכויי ההישרדות היו בטווח הביניים בין שתי הקטגוריות האחרות (97.8%).

בתת-קבוצה של 311 חולים עם מחלה בשלב IIB עד IIC מצאו החוקרים כי שיעורי התמותה עמדו על 6.7% מהחולים בקטגוריית 2b, בעוד שבקטגוריית 1a לא תועדו מקרי תמותה.

ממצאי המחקר עשויים לסייע לרופאים בהחלטות על טיפול אדג’וונטי מאחר ומסייעים בזיהוי החולים בהם צפויה תועלת לטיפול התרופתי. עוד כותבים החוקרים כי בדיקת 31-GEP הינה מנבא משמעותי של תמותה עקב מלנומה, גם לאחר תקנון לשלב המחלה.

בדיקת פרופיל ביטוי 31 גנים הדגימה חיזוי מדויק של הישרדות ספציפית עקב מלנומה ועשויה לסייע לרופאים בהחלטות לטיפול אדג’וונטי.

מתוך כנס ה- South Beach Symposium

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה